×

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شناسایی جمعیت‌های برتر شیرین بیان کشور با ارزش دارویی و عملکرد مطلوب

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی ابراهیمی، عضو هیات علمی پژوهشکده متابولیت‌های ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری طرح گفت: با توجه به تخریب منابع طبیعی در تأمین ریشه شیرین بیان و نیز خطر از بین رفتن جمعیت‌های باارزش این گیاه دارویی، طرح جمع آوری و آنالیز جمعیت‌های گیاه دارویی شیرین بیان به منظور شناسایی ژنوتیپ‌های برتر و زراعی سازی آنها از سال ۱۳۹۴ به درخواست اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در پژوهشکده در دست اجرا است.

ابراهیمی ادامه داد: در این راستا ده ها نمونه مختلف از این گیاه از ۶۰ رویشگاه طبیعی در ۲۱ استان کشور جمع آوری و نمونه های منتخب در مزارع تحقیقاتی پژوهشکده کشت شدند. در ادامه پس از غربالگری و بررسی اثرات تنش‌های خشکی، شوری و آنالیزهای مختلف روی جمعیت‌های شیرین بیان از لحاظ ویژگی‌های فیتوشیمیایی، مولکولی و مورفولوژیک، ارقام مناسب برای فازهای بعدی طرح انتخاب شده اند.

به گفته وی جمعیت‌های برتر شناسایی شده پس از تکثیر جهت کشت آزمایشی در مزارع در اختیار کشاورزان علاقمند قرار می‌گیرد.

ابراهیمی با اشاره به تنوع بالای جمعیت های شیرین بیان کشور که از لحاظ عملکرد و میزان متابولیت‌های دارویی تفاوت زیادی دارند خاطرنشان کرد: خوشبختانه با نمونه برداری وسیع و تلاش های صورت گرفته توانسته ایم جمعیت مطلوبی از گیاه شیرین بیان با متابولیت‌های دارویی بالا و عملکرد مقرون به صرفه را شناسایی کنیم با این حال با توجه به تنوع بسیار بالای جمعیت های شیرین بیان کشور روند نمونه برداری ها و تحقیقات پژوهشکده روی این گیاه استمرار خواهد داشت.

• دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.