×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید ۴۰ هزار نشاء گیاه دارویی استویا از طریق کشت بافت در آذربایجان غربی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر حبیب ولی زاده ۳۱ اردیبهشت در جلسه شورای پژوهشی واحد اظهار کرد: مرکز کشت بافت گیاهی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به عنوان اولین مرکز کشت بافت استان، یکی از مجهزترین مراکز کشت بافت شمال غرب کشور با نیروی انسانی متخصص می باشد که در زمینه پروتکل تکثیر انواع گیاهان دارویی و پایه های رویشی درختان میوه مطالعات زیادی انجام داده و تولید تجاری آن ها را شروع کرده است.

وی ادامه داد: در همین راستا پروتکل تکثیر گیاه استویا از طریق کشت بافت توسط متخصصین این مرکز بهینه سازی شده و به مرحله تکثیر انبوه رسیده است.

دکتر ولی زاده با اشاره به اینکه گیاه استویا هم به صورت پودر خشک در انواع غذاها و دمنوش ها و هم به صورت فرآوری شده در کاخانه ها جهت تهیه قند استویا، در انواع نوشیدنی ها و صنایع غذایی استفاده می شود، اظهار کرد: با تولید و صادرات این محصول، به خصوص در مناطق شمال و جنوب کشور که در فضای آزاد قابل کشت می باشد، می توان ارز آوری قابل توجهی ایجاد کرده و بستر توسعه صادرات کیفی تر را برای کشور فراهم نمود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: در حال حاضر گیاه استویا در استان های شمالی کشور نظیر مازندران و گیلان کشت شده و نیز در استان های اصفهان و شیراز نیز کشت و کار آن تسری یافته است.

وی افزود: با توجه به اینکه کارخانه های موجود در کشور برگ خشک گیاه استویا را جهت تولید قند استویا خریداری می کنند بنابراین کشت و تولید این محصول روز به روز در حال افزایش بوده و جامعه هدف نشا این گیاه که کشاورزان و کارخانه های دارویی هستند در حال افزایش می باشند.

جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی با توجه پتانسیل های موجود در زمینه کشت بافت در این واحد، آمادگی خود را جهت عقد قرارداد با کشاورزان و شرکت های دارویی و کارخانجات جهت تامین نشاء مورد نیاز این گیاه ارزشمند دارویی استویا اعلام می دارد.

وی با اشاره به اینکه استویا یا شکر برگ با نام علمی Stevia rebaudiana گیاهی چندساله و بوته ای می باشد که پیدایش طبیعی آن در پاراگوئه و برزیل است، افزود: برگهای گیاه استویا دارای درصد بالایی از قندهای دی ترپن گلیکوزایدی است که بدن انسان قادر به شکستن این قندها نیست و در نتیجه این قندها جذب خون نمی شوند و تاثیری در میزان قند خون ندارند این در حالی است که این قندها بر خلاف قندهای کم کالری سنتتیک (شیمیایی)، کاملا بی خطر، غیر سمی و غیر جهش زا هستند و بدون داشتن کالری بیش از ۳۰۰ بار از سوکروز (شکر معمولی) شیرین ترند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی افزود: قندهای موجود در برگ گیاه استویا را نه تنها میتوان به جای قند حاصل از نیشکر و چغندرقند استفاده کرد، بلکه میتوان با جایگزینی قندهای موجود در این گیاه از بروز انواع بیماری های ناشی از مصرف قند به ویژه دیابت نوع II که شایع ترین نوع دیابت است، پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: از دیگر خواص دارویی این گیاه می توان به کنترل قند خون، موثر در کاهش وزن (کاهش اشتها) و دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد فشار خون اشاره کرد.

دکتر ولی زاده با اشاره به اینکه قوه نامیه و درصد جوانه زنی بذر این گیاه پایین است، همچنین درصد ریشه زایی پایین در تکثیر با قلمه و مدت زمان طولانی ریشه زایی در تکثیر رویشی باعث شده است که تکثیر این گیاه با مشکل مواجه شود، اظهار کرد: استفاده از کشت بافت جهت تکثیر این گیاه دارویی می تواند مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کرده و دارای مزیت هایی از جمله تکثیر تعداد زیادی از گیاهان در دوره زمانی کوتاه مدت، قابلیت تولید در تمام شرایط فصلی و دمایی، تولید گیاهان عاری از بیماری و تولید گیاهان یکنواخت از نظر ژنتیکی است.

مراجعه کنندگان و متقاضیان می توانند بهره مندی از خدمات مرکز کشت بافت با شماره ۰۴۴۳۲۴۱۷۵۵۱ تماس حاصل نمایند و یا به مجتمع پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در کیلومتر ۵ جاده فرودگاه، بالاتر از جهاد کشاورزی، فرعی کولق مراجعه نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.