×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عملیات برداشت موفقیت آمیز گیاهان دارویی و معطر

عملیات برداشت گیاهان دارویی و معطر، به جمع آوری بخش یا بخش هایی از گیاه که دارای مواد موثره هستند اطلاق می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای برداشت موفقیت آمیز گیاهان دارویی و معطر، کمتر یا بیشتر و یا مشابه سایر محصولات زراعی است. گیاهان یا اندام های آنها بایستی در زمانی برداشت شوند که دارای بالاترین میزان عملکرد و مواد مؤثره هستند. ویژگی خاص گیاهان دارویی و معطر، وجود مواد موثره در یک یا چند بخش گیاه می باشد و این جمله به این مفهوم است که تنها برداشت این قسمت های گیاه دارای سودآوری می باشد نه تمام اندام های گیاه. اندام های گیاهی فاقد مواد موثره یا دارای مقادیر ناچیز مواد موثره به عنوان مواد گیاهی نامطلوب و ناخالصی در محصول برداشت شده مطرح هستند.

چنانچه روش برداشت گیاهان دارویی و معطر سبب رسیدن به بهترین کیفیت شود، خسارات محصول برداشت شده و میزان اندام های دارای ماده موثره ی پایین و ناخالصی ها به کمترین مقدار ممکن کاهش یابد، عملیات برداشت گیاهان دارویی و معطر موفقیت آمیز نامیده می شود.

در اکثر اوقات بازه ی زمانی برای یک برداشت موفق بسیار کوتاه است و معمولاً بین یک تا دو هفته می باشد. بنابراین ضروری است که برنامه ریزی و سازماندهی خوب به همراه استفاده ی مناسب از ماشین آلات و نیروی کارگری در دسترس انجام گیرد. گاهی اوقات شرایط آب و هوایی نامساعد (مانند بارندگی، وزش باد و رطوبت نسبی بالای هوا) اثر منفی بر روی عملیات برداشت می گذارد. با این وجود، عملیات برداشت باید با برنامه ریزی، به صورت منظم و در یک بازه ی زمانی کوتاه بطور کامل انجام شود و در غیر اینصورت ممکن است که منجر به کاهش کیفیت و عملکرد شود.

 

منبع:

نجفی، فرزاد.، عبادی، محمدتقی.، عباسیان، جلال. ۱۳۹۰. فرایندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی و معطر. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران. ۳۸۰ ص

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.