×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پاکسازی بدن با حجامت

به گزاش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر زهرا جعفری، با بیان اینکه در طب سنتی یک سری اصول برای حفظ تندرستی افراد مورد تاکید است، گفت: از جمله این ها اصول شش گانه تندرستی است که شامل تغذیه، خواب مناسب، فعالیت بدنی، کنترل استرس و حالت های روحی، روش های پاکسازی بدن و آب و هوا است.

وی افزود: حجامت یکی از روش های پاکسازی بدن است که جزیی از اصول پیشگیری و درمان در طب سنتی محسوب می‌شود و تقریبا در مراحل انتهایی کار قرار دارد، به این صورت که افراد ابتدا برای بهبود سلامت خود باید بحث تغذیه، خواب، فعالیت بدنی، کنترل استرس و… را انجام داده و سپس اقدام به استفاده از روش های پاکسازی بدن از جمله “حجامت” کنند.

جعفری با اشاره به وجود دو نوع حجامت عام و حجامت عضوی گفت: در حجامت عام خونگیری از بین دو کتف انجام شده و در حجامت عضوی بسته به مشکل هر عضو حجامت در همان محل انجام می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تشریح فواید حجامت گفت: حجامت یک نوع پاکسازی بدن است، بطوری که خونی که از بدن با این روش خارج می شود به نوعی حاوی مواد زائد بدن است.

جعفری تصریح کرد: از طرفی با ایجاد تحریک بر روی بدن در پی انجام حجامت، سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود.

این دکترای تخصصی طب ایرانی با هشدار نسبت به انجام حجامت به صورت خودسرانه و بدون نظر پزشک، گفت: انجام حجامت نیازمند داشتن شرایط جسمانی خاصی است، بطور مثال قوام و غلظت خون فرد باید به حدی باشد که بتوان این کار را انجام داد، بنابراین هر فردی نمی تواند خودسرانه حجامت کند.

جعفری تصریح کرد: حجامت عمدتا در افرادی که دارای غلیان خود بوده و یا خون گرم دارند و در ابتدای فصل بهار دچار بثورات پوستی می‌شوند توصیه می شود و این افراد هم باید با نظر پزشک اقدام به انجام این کار کنند.

‌وی افزود: افراد برای بررسی مشکلات جسمانی خود ابتدا باید به پزشک طب ایرانی مراجعه کرده و در وهله اول تغذیه خود را اصلاح کرده، سپس از دمنوش ها و گیاهان دارویی استفاده کنند و اگر این موارد کفایت نکرد با نظر پزشک کار حجامت انجام می‌شود.

جعفری با اشاره به کاهش سن حجامت در جامعه گفت: متاسفانه بعضا شاهد انجام حجامت برای سنین چهار تا شش ماهه هستیم، این درحالی است که در کتاب “قانون” ابن سینا انجام حجامت برای سن زیر ۱۴ سال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر برای افراد بالای ۶۰ سال هم در صورت نیاز، کار حجامت با احتیاط انجام می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.