×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آب‌نبات زرشک ثبت اختراع شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، این محصول فراسودمند توسط مهندس محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی و دکتر ساره حسینی عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و با همکاری دکتر امیر حسین الهامی راد عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد سبزوار به عنوان اختراع در سامانه مالکیت فکری کشور به شماره ۱۰۰۲۸۷ ثبت شد.

آبنبات شیرین موجود در بازار از مخلوط غلیظ شکر با آب به همراه افزودنی‌های طعم دهنده و رنگ‌دهنده ساخته شده است.

شکر موجود در این آب‌نبات‌ها باعث فساد دندان شده و همچنین با افزایش قند خون احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن مازاد قند محصول در بدن به چربی تبدیل شده و موجب افزایش تدریجی چربی و تری گلیسیرید می‌شود که عامل ابتلا به اضافه وزن و چاقی است.

رنگ خوراکی دارای نانو ذرات اکسیدتیتانیوم موجود در آب‌نبات نیز منجر به کاهش توانایی سلول‌های روده در جذب مواد مغذی می‌شود و همچنین توانایی روده در برابر عوامل بیماری‌زا را تضعیف می‌کند.

آب‌نبات‌های رژیمی که در سال‌های اخیر به بازار آمده است، با شیرین‌کننده‌هایی مانند ایزومالت، استویا و سوکرالوز تهیه شده‌اند و غالبا از رنگ‌دهنده‌ها و طعم‌دهنده‌های غیرطبیعی در فرایند تولید آن‌ها استفاده می‌شود.

در فرمولاسیون آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون‌سازی از عصاره تغلیظ شده زرشک استفاده شده است؛ این عصاره دارای ترکیباتی مانند آلکالوئیدهای بربرین و بربامین است که دارای اثرات تغذیه‌ای و دارویی اثبات شده هستند.

حسینی اظهار کرد؛ خراسان جنوبی به لحاظ اقلیمی، پتانسیل خوبی برای پرورش گیاه زرشک دارد و تولیدکننده انحصاری زرشک بی دانه در جهان است، اما متاسفانه بیشتر زرشک تولید شده در کشور خشک شده و با بسته‌بندی نامناسب و غالبا به صورت فله‌ای به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

محقق مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: این در حالی است که می‌توان فرآورده‌های متنوع و مفیدی از این محصول استراتژیک استان تهیه کرد.

وی بیان کرد: فرآوری این محصول ارزشمند در خراسان جنوبی و تولید فرآورده‌هایی مانند آبنبات فراسودمند زرشک باعث ارتقاء ارزش افزوده زرشک و رونق بخش کشاورزی می‌شود.

این پژوهشگر بیان کرد: صادرات فرآورده‌های تولید شده از میوه زرشک علاوه بر معرفی و عرضه محصولات استراتژیک منطقه به دنیا و ورود به بازارهای جهانی، افزایش نقدینگی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش رفاه اجتماعی در استان را در پی خواهد داشت.

حسینی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با هدف خلق ثروت از پتانسیل‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای با ایجاد مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی و با مدیریت زنجیره تولید، بازاریابی و فروش محصولات استراتژیک استان و حذف واسطه‌ها و همچنین ایجاد برند قوی و معتبر تجاری تلاش کرده است گامی مؤثر در معرفی محصولات استراتژیک استان و فرآورده‌های حاصل از آن بردارد.

آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون‌سازی در گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی فرموله و توسط محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و ساره حسینی، عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و با همکاری امیرحسین الهامی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد سبزوار به عنوان اختراع در سامانه مالکیت فکری کشور به شماره ۱۰۰۲۸۷ ثبت شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.