×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نبود صنایع تبدیلی بادام کوهی در کرمان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرآنلاین از کرمان، بادام کوهی با نام علمی Amygdalus scoparia جز گونه‌های با اهمیت و از ذخایر درختان و درختچه‌های ایران محسوب می‌شود.

درختی خودرو در مناطق کوهستانی جنوب کرمان، دارای شاخه‌های فراوان و ساقه‌های افراشته و سوزنی شکل و برگ‌های ریز است.

این درخت به ارتفاع ۳ تا ۵ متر رشد کرده و در برابر ناملایمات طبیعت و شرایط کم آبی به دلیل نفوذ عمقی ریشه‌های آن، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

این درخت در فصل بهار و قبل از برگ دهی به علت گل‌های فراوان به صورت کاملا سفید رنگ، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. شاید بتوان گفت: این گل‌ها علاوه بر زیبایی و بوی مطبوعی که از خود ساطع می‌کنند، یکی از پرخاصیت‌ترین نوع گل‌های دارویی در منطقه هستند.

ایرج امیری رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: وجود درختان بادام کوهی در منطقه جنوب کرمان با توجه به شرایط اقلیمی، جغرافیایی، گردشگری، فرهنگی و اقتصادی، علاوه بر ایجاد یک تفرجگاه زیبای طبیعی برای منطقه در جلوگیری از فرسایش و کنترل روان آب‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

او افزود: این منطقه علاوه بر اینکه منبع غنی از گیاهان دارویی و معطر از جمله زیره، کنگر، آویشن، گل گاوزبان، بابونه، خاکشیر، کرفس، ریواس، پودنه، درمنه و کاکویی است، سطح وسیعی از بادام کوهی را نیز دارد.

امیری تصریح کرد: مناطق کوهستانی جنوب کرمان و ارتفاعات ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ متری به دلیل داشتن آب‌ و خاک حاصلخیر و شرایط آب و هوایی مناسب، از مناطق مستعد برای رویش بادام کوهی به حساب می‌آیند.

او با اشاره به اینکه بادام کوهی گیاهی است که در ناحیه رویشی ایرانی تورانی رشد و نمو می‌کند، بیان کرد: این گیاه در بیشتر مناطق کوهستانی جنوب کرمان به وفور دیده می‌شود و دارای ارزش اقتصادی بالایی در صنایع دارویی است.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان تصریح کرد: ریشه عمیق بادام کوهی، سبب جلوگیری از فرسایش و تثبیت خاک شده و مانع از خسارات جبران ناپذیر حاصل از سیلاب در مناطق رویش این گیاه می‌شود.

او افزود: گل‌های زیبا و سفید این درخت در اوایل بهار قبل از پیدایش برگ گیاه ظاهر می‌شود و در تابستان به بهره برداری می‌رسند.

امیری با بیان اینکه برخی افراد سودجو  برای دستیابی به سودی اندک، اقدام  به بریدن تنه اصلی درختان بادام کوهی و بعضا نهال‌های جوان این درختان برای استفاده از چوب آن و تهیه زغال می‌کنند که این عمل به تدریج باعث از بین رفتن رویشگاه‌های بادام کوهی می‌شود، بیان کرد: برای توسعه عرصه‌های جنگلی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ضمن برخورد قاطع با سودجویان اقدام به کاشت بادام کوهی در دامنه‌های کوهستانی منطقه کرده و گامی مهم برای حفاظت از این نعمت خدادادی برداشته است.

او با اشاره به اینکه بادام کوهی ارزش اقتصادی بالایی در صنایع دارویی دارد، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری این محصولات در منطقه را یکی از مشکلات پیش رو دانست و افزود: این مسأله موجب شده است آن طور که باید و شاید از مزایای این محصول استفاده نشود و قسمتی از محصول تولیدی به دلیل نبود صنایع تبدیلی به ضایعات بدل شود که ضرورت دارد، احداث واحدهای صنایع تبدیلی در این منطقه مورد توجه قرار گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.