×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه‌اندازی فاز دوم پایگاه داده‌های گیاهان دارویی زیست‌بوم ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از بنیاد ملی نخبگان، فاز دوم «پایگاه داده ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی مواد موثره موجود در گیاهان دارویی زیست بوم ایران»  با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، راه اندازی می‌شود.

روح الله فیروزی عضو هیئت علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و  مجری این طرح در این‌باره گفت: این طرح تحقیقاتی با طبقه­ بندی کردن اطلاعات فیزیکی، شیمیایی، دارویی و محاسباتی مربوط به مواد موثره موجود در گیاهان دارویی ایران در قالب این وب­گاه، امکان جستجوی هدفمند و سریع برای متخصصان و پژوهشگران فعال در حوزه دارویی (سنتز و طراحی) را فراهم کرده است. در حال حاضر اطلاعات مربوط به ۲۲۶ گیاه در این پایگاه قابل دسترسی است.

وی با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با ستاد توسعه  علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به زودی فاز دوم این طرح  با حمایت این ستاد راه اندازی می‌شود. در این فاز اطلاعات مربوط به ۱۰۰ گیاه برتر دارویی زیست­ بوم ایران بارگذاری می‌شود.

بومی سازی

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های زیست بوم گیاهان دارویی در ایران، افزود: مهمترین دستاورد این طرح، دیجیتالیزه کردن اطلاعات فیزیکوشیمیایی مواد موثره موجود در گیاهان دارویی ایران در قالب یک پایگاه داده با قابلیت جستجوی هدفمند است. تدارک شیوه‌های متنوع جستجو در این پایگاه داده، فرصت و امکان بسیار بزرگی را برای محققین داروساز ایجاد می‌کند تا برای داروهای سنتز شده موجود در بازار که غالباً ارزبری بالایی دارند، کاندیدهای جدید بر پایه گیاهان دارویی پیشنهاد شود.

فیروزی نقش چنین پایگاه داده‌هایی را در معرفی گیاهان دارویی زیست بوم ایران  بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرد و افزود: معرفی گیاهان دارویی ارزشمند و بومی ایران می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری‌های جدید و تولید فناوری­های دانش بنیان در این حوزه شود. همچنین زمینه صادرات گیاهان دارویی کشور تقویت می‌شود، چرا که وجود چنین پایگاه­ داده‌هایی، ارتباط زیادی  بین شرکت‌های تولید کننده گیاهان دارویی و محققین این رشته  برقرار خواهد نمود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.