×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سطح زیر کشت گیاهان دارویی در اراضی چهارمحال و بختیاری به ۱۰۰۰ هکتار رسید

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به  نقل از خبر آنلاین، ذبیح‌الله غریب سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان در سال زراعی جاری را یک هزار هکتار اعلام کرد و  اظهار داشت : این میزان نسبت به ۲ سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است.

به گفته وی، با توجه به کاهش آب سفره‌های زیرزمینی و بروز کم‌آبی، با رویکرد سیاست تغییر الگوی کشت در استان و ترغیب کشاورزان به تولید محصولات کم آب‌بَر،  برداشت محصول گل محمدی، زعفران و موسیر در این استان نسبت به سال ۹۲ بیش از ۱۵۰درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، سطح زیر کشت محصول گل‌محمدی در ۲سال گذشته استان را ۲۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که امسال کشت محصول به ۶۵۰ هکتار افزایش یافته است.

غریب، با اشاره به اینکه در سال ۹۲ تنها در ۶۰ هکتار از اراضی استان گیاهان دارویی کشت می‌شد، تصریح کرد: امسال وسعت کشت انواع گیاهان دارویی مرغوب و منحصر به فرد به یک‌هزار هکتار رسیده است. 
وی، با بیان اینکه هر هکتار از اراضی گیاهان دارویی برای ۲ تا ۳ نفر شغل مستقیم ایجاد می‌کند، تاکید کرد: اگر چه اشتغالزایی در این حوزه به صورت فصلی و مقطعی است، اما با درآمدزایی بالا و توجیهه اقتصادی همراه است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد:در رسته‌های شغلی سامانه مشاغل خانگی نیز یک رسته به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است و افراد علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه می‌توانند از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.
غریب، با اشاره به ظرفیت ۵۰ هزار هکتاری این  استان در تولید گیاهان دارویی، اظهار داشت: شب‌های خنک و طول روز کم، تنوع خرده اقلیم‌ها، اختلاف ارتفاع بین ۹۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا، تنوع خاک و اختلاف توپوگرافی بستر مناسبی برای رویش انواع گونه‌های گیاهی را در استان فراهم کرده است.
وی ادامه داد: همچنین در شرایط فعلی که وقوع خشکسالی‌ در استان وجود دارد، با تغییر الگوی کشت از محصولاتی نظیر گندم و جو به سمت گیاهان دارویی، علاوه بر رفع مشکل کم آبی، درآمد بیشتری نصیب کشاورزان می‌شود.
غریب، از تهیه و تدوین سند توسعه گیاهان دارویی در این استان در دولت دوازدهم خبر داد و گفت: توسعه کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی از مهمترین اهداف این سند راهبردی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، رویش ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در استان را نشان از مستعد بودن منطقه برای توسعه تولید این گونه‌های مثمر دانست و گفت: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از مزارع کم آب و سطح اراضی شیبدار شهرستان های مختلف استان به زیر کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران و گل‌محمدی رفته است.

غریب، با  اشاره به اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار استان در مناطقی همچون لردگان، اردل و کوهرنگ نیز گفت: هم‌اکنون یک هزار و ۸۵۰ هکتار بادام دیم و ۸۵۰ هکتار انگور دیم در اراضی شیب‌دار استان کشت شده است، که بارور شدن این حجم باغات در سال های آینده نقش مهمی در اقتصاد بهره‌برداران خواهد داشت.
در چهارمحال و بختیاری سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می‌شود و سطح زیرکشت استان ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره‌بردار است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.