×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت یک تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در خاوران

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مسعود طاهری گفت: نظارت و آموزش صحیح به بهره‌برداران، سرکشی‌های به موقع کارشناسان جهاد کشاورزی فارس و شهرستان و همچنین بارندگی‌های خوب سال گذشته، باعث این میزان برداشت شیرابه آنغوزه شده است.

او با بیان اینکه خاوران و خفر جهرم ظرفیت‌های بالایی در زمینه تولید گیاهان دارویی به ویژه آنغوزه دارند، اظهار داشت: با شناسایی و ساماندهی این ظرفیت‌ها افزون بر حفاظت از مراتع می‌توان به افزایش تولید و اشتغالزایی نیز کمک شایانی کرد.

طاهری تاکید کرد: با سودجویانی که اقدام به برداشت بی‌رویه و غیرقانونی این گیاه دارویی کنند، برخورد می‌شود و مردم طبیعت‌دوست این شهرستان در صورت مشاهده اینگونه موارد با شماره ۱۵۰۴ تماس بگیرند.او گفت: شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در طب سنتی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به کشور‌های فرانسه، هندوستان و استرالیا نیز صادر می‌شود.

گیاه علفی و چند ساله آنغوزه از تیره چتریان با خواص دارویی فراوان است. برای به دست آوردن صمغ یا شیره آن از حد فاصل ریشه تا ساقه این گیاه را قطع می‌کنند. این ماده در مجاورت هوا سفت می‌شود و این ماده سفت شده را جمع آوری می‌کنند و دوباره گیاه را تیغ می‌زنند یا محل قبلی را برش دیگری می‌دهند تا دوباره صمغ آن ترشح کند. این عمل چندین بار و گاهی تا ۲ ماه از فصل بهار صورت می‌گیرد.

آنغوزه خارج شده به ۲ صورت اشکی (گرد و کروی با اندازه‌های مختلف) و توده‌ای و به رنگ‌های زرد تا قهوه‌ای تیره است، اما هرچه این ماده روشن‌تر باشد، مرغوب‌تر و گران‌تر است. آنغوزه طعم گس و تقریبا تند و سوزاننده دارد و دارای بوی نامطبوع شبیه ترکیبات گوگرددار است.

صمغ این گیاه که از ریشه آن گرفته می‌شود به عنوان داروی گیاهی در طب سنتی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.