×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زرشک سیاه، لاکچری ترین میوه ایران

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، گروه استانها: لاکچری‌ترین میوه ایران است؛ زرشک سیاه بی‌دانه یا زرشک سیاه بدون هسته که به زرشک کرمانشاهی نیز معروف است گرانترین زرشک تجاری ایران محسوب می‌شود که با قیمت بالایش برای اغلب شهروندان دست‌نیافتنی شده است.
این زرشک سیاه که تنها در عطاری‌های خاصی پیدا می‌شود قیمت بسیار بالایی دارد؛ کرمانشاهی‌ها از این نوع زرشک بیشتر برای پخت خورش خلال که برند غذایی این استان هم به شمار می‌رود استفاده می‌کنند.
یکی از میوه های خاص می باشد که کاربرد خوراکی و دارویی بسیاری دارد. این میوه از جنس زرشک معمولی (سرخ) می باشد ولی به علت رشد در شرایط خاص، رنگ و طعم متفاوتی دارد. زرشک سیاه به علت دارابودن ترکیبات شیمیایی سودمند، در زمینه های مختلفی همچون آشپزی، تولیدات دارو و عصاره های طبیعی به صورت صنعتی و داروی های طب گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

زرشک های سیاه مواد بسیاری دارند که متعادل کننده جریان خون هستند. تنظیم فشار خون، اسیدیته خون، صفرا، تبادلات و انتشار های مویرگی و بسیاری از خواص دیگر می باشد. همچنین برای بسیاری از بیماری ها مثل یبوست، تب، عفونت های داخلی، تیفوس و حالاتی مثل عطش یا بی حالی می باشد.
فرصت‌های صادراتی زرشک سیاه
صادرات زرشک گرچه همپای سایر خشکبار مانند پسته رشد نکرده است، اما ظرفیت قابل توجهی دارد. یکی از انواع خوب زرشک، نوع بی دانه است که با داشتن رنگ سیاه، از دیگر گونه ها متمایز می شود. ایران محل خوبی برای بازار ارقام مختلف زرشک است.
زرشک سیاه در قیاس با نوع قرمز، میزان تولید پایینی در ایران دارد، اما از آنجایی که رویش زرشک سیاه، به صورت طبیعی انجام می شود، بیشتر هزینه های روند تولید، به جمع آوری و خشک کردن آن اختصاص خواهد داشت.
در شرایط فعلی کشور صادرات این محصول می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد و در کنار ایجاد اشتغال و رونق در مناطق مرزی شاهد افزایش سطح معیشت مرزنشینان هم باشیم.
قیمت روز زرشک سیاه کرمانشاه؛ ۱.۲ میلیون ناقابل!

قیمت روز زرشک کرمانشاه به صورت عمده در حدود کیلویی ۸۰۰ هزار تومان است که البته برای عمده آن هم به ندرت در حد ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم پیدا می‌شود.
قیمت زرشک سیاه کرمانشاهی بر فرض پیدا شدن در عطاری های تا حول و حوش ۱.۲میلیون تومان نیز برای خرید جزیی قیمت گذاری شده است.
شهروندان کرمانشاهی در خرید این میوه لاکچری به دلیل قیمت بالایش صرفه‌جویی می‌کنند و به اندازه نیاز و در حد یک سیر با قیمت حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.
اما خبرنگار مهر در گزارشی به بررسی دلیل بالا بودن قیمت زرشک سیاه که بسیار کمیاب است پرداخته و علل اصلی گران بودن آن بررسی کرده است.
کم بودن سطح زیر کشت زرشک سیاه دلیل اصلی گرانی آن است
رضا زارعی، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زرشک سیاه در کرمانشاه کشت نمی شود، بلکه کشت آن مختص خراسان ها به ویژه خراسان رضوی است.
وی افزود: در استان کرمانشاه از زرشک سیاه برای پخت خورش خلال استفاده می شود.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیان کرد: سطح زیرکشت زرشک سیاه در کشور کم است و به همین علت قیمت آن بالا است.

کشت زرشک سیاه به زودی در کرمانشاه
زارعی با بیان اینکه تاکنون در استان کرمانشاه به کشت زرشک سیاه نپرداخته ایم، گفت: قرار است امسال یک هکتار بوته زرشک سیاه توسط یکی دو متقاضی در مناطق روانسر، پاوه و جوانرود تکثیر شود.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزان استان کرمانشاه تاکنون به فکر کشت زرشک سیاه در استان نبوده اند، بیان کرد: به دنبال افزایش قیمت زرشک سیاه کشاورزان به کشت این گونه تمایل پیدا کردند.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در مرحله نخست زرشک سیاه در سطح یک هکتار کشت می شود و اگر سازگاری آن به اثبات برسد در سطح بیشتری توسعه داده می شود.
زارعی بیان کرد: زرشک سیاه گونه ای مقاوم است و با توجه به کمبود رطوبت بیشتر مناسب کشت دیم است.
وی با بیان اینکه طی سه الی چهار سال اخیر سطح زیر کشت زعفران در استان به ۳۰۰ هکتار رسیده، افزود: علاوه بر کشت زرشک سیاه درصدد کشت یک گونه گردوی گرمسیری به نام پکان در منطقه سرپل ذهاب و نیز گونه های دارویی نظیر سیاه دانه در مناطق معتدل استان شامل شهرستان های هرسین، صحنه و کرمانشاه هستیم.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه در صورت اثبات سازگاری این گونه ها با منطق کشت، درصدد توسعه برمی آییم، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زرشک سیاه حدود یک میلیون تومان است.
زارعی  خاطرنشان کرد: بانکها در اجرای طرح های توسعه ای مربوط به محصولات باغی همراه نیستند و کشاورزان را با مشکلاتی مواجه می کنند هرچند شرایط در پرداخت تسهیلات به طرح های گلخانه ای بهتر است.
طبیعت چهارفصل استان کرمانشاه مناسب هر نوع کشت مخصوص هر اقلیمی است و از سوی دیگر ظرفیت خوبی برای صادرات این محصول نیز وجود دارد که جا دارد از کشت این محصول که درآمدزایی خوبی هم دارد حمایت مناسبی صورت گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.