×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید بیش از ۲۷۰۰ فرآورده طبیعی در ایران

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حسن عصاره در نشست «آشنایی با خدمات برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق و دستگاه‌های اجرایی همکار» با اشاره به حضور فعال شرکت‌های حوزه گیاهان دارویی در این زیست بوم گفت: در حال حاضر در کشور بیش از ۲۷۰۰ فرآورده مختلف مبتنی بر گیاهان دارویی تولید می‌شود.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های این صنعت در کشور، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی (who) بر سلامت مبتنی بر طب ملل تاکید دارد و با توجه به گسترش روز افزون اقبال عمومی به صنایع و فرآورده‌های سالم مبتنی بر گیاهان دارویی در جهان، صنعت گیاهان دارویی در کشور ما نیز شاهد رشد چشمگیری بوده است.
وی ادامه داد: انواع عطرها، اسانسها، فراورده‌های دارویی، …. و ده‌ها محصول مختلف گیاه پایه در این حوزه وجود دارد که تجارتی با گردش مالی چند صد میلیارد دلاری را در سطح  جهانی شکل داده است و بر اساس پیش بینی‌های بانک جهانی در آینده، صنایع حوزه گیاهان دارویی شاهد رشد چند برابری خواهد بود.
عصاره ضمن تاکید بر پتانسیل‌های طبیعی گسترده ایران در بخش گیاهان دارویی افزود: ایران از جمله کانون‌های اصلی گیاهان اندامیک در جهان است، گیاهانی در کشور وجود دارد که مهد سرزمینی آنها ایران است و متاسفانه هنوز به شکل فرآورده خام صادر می‌شود. در برخی موارد ترکیبات گیاهانی که در کشور وجود دارد، به شکل فرآورده ثانویه از خارج از کشور  وارد می‌شود، دستگاه‌های مختلفی با این صنعت در ارتباط هستند و ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی وظیفه هماهنگی بین بخشی را به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت خود قلمداد می‌کند.
عصاره با اشاره به حضور فعال شرکت‌های فعال در بخش گیاهان دارویی در زیست بوم شرکت‌های خلاق افزود: قرار گرفتن این شرکت‌ها در ذیل «صنایع خلاق»، فکری سنجیده بود که علاوه بر ایجاد رونق بیشتر در زیست بوم، توانست منشاء خدمات قابل توجهی برای شرکت‌های حوزه گیاهان دارویی باشد .
وی  گفت: در سال ۱۳۸۷ نزدیک به ۱۳۴ فرآورده مبتنی بر گیاهان دارویی در کشور وجود داشت و اکنون این آمار به ۲۷۰۰ فرآورده طبیعی و نیز فرآورده طب سنتی رسیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.