×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازار زعفران ارگانیک ایران در اروپا

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی،‌محمدناصر جهانشیری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص زعفران ارگانیک، اظهار کرد: ما در سال ۸۶ با محصولات ارگانیک در نمایشگاه اروپا آشنا شدیم و به این فکر افتادیم که محصول ارگانیک در زمینه زعفران کار نشده، بنابراین ما اولین قدم را برداشتیم تا ایران بتواند یک قدم جلوتر باشد.وی ادامه داد: توانستیم اولین گواهینامه ارگانیک اروپا را از شرکت سرس آلمان در سال ۸۹ بگیریم که سال به سال از این شرکت برای نمونه‌برداری حضور پیدا می‌کنند و اگر تایید ‌شد گواهینامه را به مدت یک سال تمدید می‌کنند، این کار هزینه زیادی برای تعاونی دارد اما ما هر سال این کار را انجام می‌‎دهیم و ۹ سال است که گواهینامه ما تایید شده است.

جهانشیری با بیان اینکه محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که نباید از سه سال قبل در مزارع از کودهای شیمیایی و سموم آفت‌کش و علف‌کش استفاده شده باشد، عنوان کرد: محصولات ارگانیک مخصوصا زعفران ارگانیک برای مصارف پزشکی و داروسازی استفاده می‌شود، البته مصرف خوراکی نیز دارد اما به این دلیل که قیمت آن ۳۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از زعفران غیر ارگانیک است، کمتر به عنوان خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکننده زعفران در خصوص تفاوت زعفران ارگانیک و غیر ارگانیک، گفت: در زعفران غیر ارگانیک مانند باقی محصولات، کود شیمیایی و سموم آفت‌کش استفاده می‌شود و بقایای نیترات، فلزات سنکین و سموم باقی می‌ماند اما در زعفران ارگانیک در زمین از کود و سموم آفت‌کش استفاده نمی‌شود که در آزمایشات نیز نشان می‌دهد. در واقع تفاوت زعفران ارگانیک و غیر ارگانیک در سم و کود شیمایی است و این مساله باعث می‌شود در کیفیت فرآوری که خود ما به روش بهداشتی انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: زعفران به صورت معمولی و نگین در بازار تولید می‌شود که اگر کشاورزان در تولید زعفران نگین دقت کنند، ۲۰ درصد ارزش افزوده در آن ایجاد می‌شود، یعنی ممکن است قیمت یک کیلو زعفران معمولی حدود ۲ میلیون تومان یا حتی بیشتر با زعفران معمولی تفاوت داشته باشد. ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز در بهبود کیفیت تفاوت دارند که اگر کسی بتواند هم زعفران ارگانیک و هم با کیفیت تولید کند، ۱٫۵ برابر یک زعفران معمولی که کشاورز دقت نکند، ارزش افزوده نصیبش می‌شود.

جهانشیری اضافه کرد: این قضیه موجب می‌شود ارزش غذایی آن نیز افزایش یابد. چند عنصر اصلی در زعفران مربوط به رنگ، عطر و طعم آن است، اگر کشاورزی در منطقه خود کود و سم استفاده نکند و برای پاک کردن نیز شرایط بهداشتی را رعایت کند، ارزش زعفران افزایش یافته و ارزش افزوده بیشتری نیز خواهد داشت.

مدیرعامل یک شرکت تعاونی تولیدکننده زعفران با اشاره به اینکه زعفران در داخل ایران بیشتر مصرف خوراکی دارد، تصریح کرد: زعفران در کشورهای اروپایی غیر از مصرف خوراکی و محصولات ترکیبی برای محصولات پزشکی و بخش داروسازی نیز استفاده می‌شود. زعفران به عنوان داروی گیاهی هزاره سوم معرفی شده که می‌تواند ۸۰ درصد بیماری‌ها را درمان نماید، اگر کسی در ماه ۳ گرم زعفران مصرف کند، بدنش ایمن می‌شود. در ایران چندان در خصوص خواص زعفران در ایران کار نشده است.

وی بیان کرد: دانشکده علوم پزشکی نیز تحقیقاتی در سال ۸۴ انجام داده و به این نتیجه رسیده بود که زعفران خواص دارویی زیادی دارد که کشف نشده یا کشف شده اما کسی به آن اهمیت نداده است. در اروپا نیز زعفران ارگانیک برای مصارف پزشکی مثل قرص‌های ضد سرطان و ضد افسردگی و نشاط‌آوری یا به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شود. ما کشاورزان را در منطقه تشویق کردیم تا در زمینه مزارع ارگانیک کار کنند که به مسائل زیست‌محیطی کمک می‌شود.

جهانشیری خاطرنشان کرد: اکنون برای افزایش محصول به وفور از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود اما ما به تدریج در حال رفتن به سمت محصولات طبیعی هستیم و در دنیا نیز مردم به سراغ محصولات طبیعی می‌روند که زعفران نیز از این قاعده مستثنی نیست مخصوصا که می‌تواند ارزش افزوده بیشتری برای کشاورز و کشور داشته باشد. این قضیه را در این ۸، ۹ سال بدون حمایت جا انداختیم و بخش خصوصی نیز کمک کرد و دست به دست هم داده، کشاورزان را زیر پوشش قرار دادیم و تشویق کردیم که اگر این کار را انجام دهند می‌توانند ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزش افزوده برای خود داشته باشند.

مدیرعامل یک شرکت تعاونی تولیدکننده زعفران افزود: مشتری درخواست زعفران ارگانیک دارد اما اکنون حجم تولید ما کمتر از درخواست است. در داخل مردم به تدریج به سمت محصولات طبیعی ارگانیک می‌روند، ضمن اینکه بازار زعفران ارگانیک را در اروپا نیز به راه انداختیم. درخواست‌های زیادی شده و ارزش افزوده آن نصیب کشور و مخصوصا کشاورزان می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، عنوان کرد: در دنیا اسپانیا همواره به صورت فله زعفران از ایران خریداری کرده و به نام خود می‌فروشد، کشورهای دیگری مانند افغانستان نیز این کار را انجا می‌دهند. بیشترین سطح زیر کشت یعنی حدود ۸۵ درصد در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، ۷۰ درصد در خراسان رضوی و نصف آن در تربت حیدریه و شهرستان زاوه است. هر کجا سطح زیر کشت بیشتری وجود داشته باشد می‌توانند زعفران ارگانیک کشت کنند.

جهانشیری ادامه داد: برای تولید محصولات ارگانیک ابتدا باید مجوز گرفته شود، اول باید بازرسی کنند و بعد از کشت در سال بعد از محصول نمونه‌برداری کنند، یعنی سال اول و دوم دوره گذر بوده و در سال سوم محصول ارگانیک است. اگر قبلا در آن زمین کود و سم استفاده نشده باشد، از سه تا ۵ سال بعد ارگانیک بوده و بقایای سموم و فلزات سنگین در محصولات ارگانیک صفر است. پروسه آن باید به صورت گروهی و تیمی یا مکانیزه باشد و باید موارد مربوط به خاک، آب و محصول رعایت و پایش شود.

مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده زعفران با اشاره به اینکه زعفران ارگانیک فقط برای صادرات است و ۹۵ درصد آن را صادر می‌کنیم، تصریح کرد: قیمت زعفران ارگانیک در بازار داخل گران بوده و بیشتر برای بازار صادرات است. برخی شرکت‌ها در داخل در زمینه داروسازی و به عنوان یک مکمل از زعفران ارگانیک استفاده می‌کنند، برای محصولات ترکیبی و مصارف پزشکی و داروسازی نیز استفاده می‌شود. بیشتر صادرات ما به کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتریش، اسپانیا و یونان بوده و به کشورهای خاورمیانه، حوزه خلیج فارس، کشورهای عربی، چین و آسیای میانه و شرقی نیز صادر می‌کنیم اما بیشترین درخواست از اروپا است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.