×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اسانس گیاه ترخون گلباف کرمان مورد تایید یک شرکت انگلیسی قرار گرفت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، علی مصطفوی از انجام آزمایش های متعدد برای دریافت اسانس از ترخون خشک و تازه تولید شده در گلباف و شیراز خبر داد و افزود: این اسانس به چند شرکت معتبر خارجی ارسال شد که در ابتدا قابل قبول نبود اما پس از یک سال تلاش مورد تایید شرکت انگلیسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: برای صادرات اسانس ترخون به این نتیجه رسیدیم که اگر ترخون تازه حدود پنج ساعت در فضای باز باشد و رطوبت آن کاهش یابد، می توان از آن اسانس خوب و مرغوب مورد تایید مشتریان خارجی دریافت کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: در حال حاضر برای صادرات این محصول به انگلستان، در رقابت با سایر رقبا هستیم و تا تحقق این مهم، دست از تلاش برنمی داریم.
مصطفوی، در پاسخ به اینکه آیا امکان تولید انبوه این گیاه در کرمان وجود دارد خاطرنشان کرد: برای فروش هر محصول ابتدا باید بازار آن وجود داشته باشد که اگر بتوانیم به بازارهای جهانی راه یابیم، اقلیم مناسب برای تولید انبوه این گیاه در استان وجود دارد.
وی به ظرفیت بالای استان در تولید گیاهان دارویی و معطر اشاره کرد و گفت: نقشه راه گیاهان دارویی استان کرمان تدوین شده که در آن انجام فرآیندهای مختلف بر روی ۱۴ گیاه با صرفه اقتصادی را پیشنهاد داده ایم.
رئیس انجمن گیاهان دارویی و معطر استان کرمان از تشکیل گروه های تخصصی در زمینه های تولید، فرآوری و خدمات فنی، بازرگانی داخلی و خارجی، کشاورزی، داشت، برداشت و اقیلم، خواص درمانی و رایحه ای برای پیشبرد اهداف این انجمن خبر داد.
گلباف، مرکز تولید گیاه ترخون در استان کرمان است که ۵۰ هکتار از اراضی این منطقه زیرکشت این محصول قرار دارد.
ترخونی گیاهی چندساله و پایا است که اغلب واریته آن عطر و طعم مخصوصی داشته و برای مصرف خوراکی کشت می شود. نام انگلیسی ترخون tarragon از نام فارسی آن گرفته شده است.
ترخون دارای مقادیر بالایی ویتامین A، B و ویتامین C است. علاوه بر این دارای ریز مغذی هایی مانند روی، کلسیم، منگنز، آهن، منیزیم، پتاسیم و مس است.
ترخون برای درد مفاصل و برخی دردهای دیگر مفید است و بهتر است همراه غذا خورده و یا کوبیده آن به ‎صورت ضماد استفاده شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.