×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
با بهترین غذاهای تابستانی ایرانی از دیدگاه طب سنتی آشنا شوید!

تغذیه ایرانی‌ها، از دیرباز با طب سنتی گره‌خورده است. پشت دستور پخت هر غذای ایرانی، فلسفه‌ای از طب سنتی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین غذاهای تابستانی ایرانی از دیدگاه طب سنتی آشنا کنیم و دستور تهیه آن‌ها را به شما آموزش دهیم.

تنوع غذاهای ایرانی آنقدر زیاد است که می‌توانید هر روز یک غذای جدید را امتحان کنید. اما امروزه با هجوم انواع فست فودها و غذاهای خارجی به منوی غذای روزانه‌ی ما، از بسیاری از این غذاهای مفید و خوشمزه ایرانی و کاربرد آن‌ها غافل شده‌ایم. غذاهایی که طرز پخت آن‌ها ریشه در طب سنتی دارد. بر اساس طب سنتی سبک زندگی افراد در فصول مختلف، باید متفاوت باشد. برای مثال در تابستان به دلیل طبع خشک و گرمی که دارد باید سعی کنیم کمتر از مواد غذایی با طبع گرم استفاده کنیم و بیشتر به دنبال غذاهایی با طبع سرد باشیم. در زمستان اما این موضوع کاملاً برعکس است. دلیل این دسته‌بندی آن است که بتوانیم طبع بدنمان را معتدل نگه‌ داریم.

غذاهای فصل تابستان از دیدگاه طب سنتی

همانطور که گفته شده در طب سنتی طبع تابستان گرم و خشک است، بر این اساس مواد غذایی که در این فصل استفاده می‌کنیم باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند طبع ما را معتدل نگه دارد. به اعتقاد متخصصان طب سنتی بهترین و مناسب‌ترین غذاها برای فصل تابستان، غذاهایی هستند که طبع سرد و تر دارند و حرارت بدن را کاهش می‌دهند. برای مثال نوشیدنی‌های سنتی مانند آب‌لیمو، بالنگ، آب هندوانه، سکنجبین و خاکشیر و آب‌زرشک می‌توانند بهترین انتخاب برای روزهای گرم تابستان باشند.

در تابستان چه چیزهایی نخوریم؟

طب سنتی در مورد غذاهای تابستانی ، توصیه‌های بسیاری وجود دارد. بر اساس توصیه‌های طب سنتی در تابستان از مصرف غذاهایی با طبع گرم باید پرهیز شود. مواد غذایی تند مانند  فلفل و زنجبیل، دارچین، زعفران، سس‌های تند و خردل از این دسته مواد هستند. همچنین کارشناسان طب سنتی توصیه می‌کنند از مصرف غذاهای سرخ‌شده و پرچرب، انواع شیرینی‌ها، گوشت قرمز و غذاهای پر از حبوبات تا حد امکان پرهیز کنید. حتماً می‌پرسید پس چه غذاهایی را در فصل تابستان می‌توانیم مصرف کنیم؟

در تابستان چه چبزهایی بخوریم؟

همان‌طور که گفتیم در طب سنتی، مصرف غذاهایی با طبع سرد و تر بهترین گزینه برای غذاهای تابستانی هستند. غذاهایی که آب پز شده و از مواد خنک تهیه شده باشند. برای مثال غذاهایی مانند انواع آش ، سوپ، خورشت سبزیجات که سبزی آن‌ها سرخ نشده باشد به دلیل خنکی برای فصل تابستان بسیار مفید هستند. بر اساس آنچه طب سنتی برای مصرف غذاهای تابستانی توصیه کرده است غذاهایی مانند آب دوغ خیار، انواع آش از جمله آش دوغ ، سوپ جو ، انواع خورش قورمه و کرفس و اسفناج، گشنیز پلو و سالاد کاهو و خیار با آب‌لیمو از جمله بهترین غذاهای تابستانی ایرانی به شمار می‌روند. همچنین متخصصین معتقدند سوپ جو و آش جو یکی از بهترین غذاها برای رفع عطش و حرارت بدن در تابستان هستند. در ادامه شما را با دستور پخت یک غذای تابستانی ایرانی و راحت آشنا می‌کنیم.

آب دوغ خیار

یکی از لذیذترین و راحت‌ترین غذاهای تابستانی ایرانی آب دوغ خیار است. لذت خوردن این غذای خوشمزه و خنک، در ظهرهای گرم تابستان غیرقابل‌ توصیف است. در ادامه با طرز تهیه این غذای تابستانی بی‌نظیر با ما همراه باشید.

مواد لازم :

دوغ نیم لیتر

ماست چکیده ۲۰۰ گرم

گردو ۱۰۰ گرم خرد شده

خیار با پوست ۲ عدد خردشده

کشمش ۱۰۰ گرم خرد شده

سبزی‌خوردن خرد شده به میزان لازم

گل محمدی خشک‌ شده به میزان لازم

طرز تهیه

برای تهیه یک آب دوغ خیار خوشمزه و مجلسی ابتدا ماست را درون ظرفی گود مانند کاسه بزرگ بریزید، سپس دوغ را اضافه کنید و هم بزنید تا مایه رقیقی ایجاد شود . اگر مایه سفت بود آب اضافه کنید تا رقیق شود. سپس خیار را با رنده درشت رنده کنید و داخل مایه آب دوغ خیار بریزید. سبزی‌ خوردن خرد شده را اضافه نموده و هم بزنید . در آخر هم کشمش و گردو را اضافه کنید و با نان داخل آب دوغ خیار مخلوط نمایید.

سپس در صورت تمایل چند قطعه یخ داخل آب دوغ خیار قرار دهید و در زمان سرو کردن گل محمدی را روی مواد ریخته و نوش جان‌ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در سبزی خوردنی که تهیه می‌کنید حتماً نعناع باشد زیرا نعناع طعم و عطر فوق‌العاده خوبی به آب دوغ خیارتان می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.