×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اولین کشت روناس در چهارمحال و بختیاری

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، ابراهیم شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد از کشت گیاه روناس برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: از این محصول در صنعت و داروسازی استفاه می‌شود و کشت این محصول باتوجه به افزایش قیمت چندین برابری برای کشاورزان به صرفه است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به اینکه برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی در شهرستان‌های لردگان و اردل باعث افزایش املاح و شوری آب شده است، به همین علت کشت محصولاتی هم‌چون سیب‌زمینی، ذرت و … در این اراضی امکانپذیر نیست.
وی ادامه داد: گیاه روناس به شوری آب مقاوم است؛ بنابراین پیشنهاد کشت آزمایشی این محصول در ۲ هکتار از اراضی شهرستان‌های اردل و لردگان به کشاورزان پیشرو داده شد و هم‌اکنون این گیاه برای اولین‌بار در استان کشت می‌شود.
شیرانی با اشاره به اینکه از برگ، شاخه و ساقه گیاه روناس نیز می‌توان برای تغذیه دام نیز استفاده کرد، خاطرنشان کرد: اگر کشت این گیاه از لحاظ کیفیت و عملکرد پس از ۲ سال مطلوب ارزیابی شود، کشت این گیاه جایگزین برخی از محصولات در شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در پایان اظهار داشت: گیاه روناس به‌صورت وحشی در مراتع استان وجود دارد؛ اما باتوجه به اینکه قالیبافی از مشاغل پرطرفدار در این استان است؛ همچنین این گیاه برای رنگرزی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند برای رونق این شغل نیز مؤثر باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.