×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حمایت ستاد گیاهان دارویی از ۱۷۰ محصول فناورانه

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همزمان با گسترش تولید داروها و فرآورده‌های گیاهی طبیعی در دنیا کشورمان نیز در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی با شکل گیری رویکرد مثبت به این حوزه به ویژه با توجه به سابقه درخشانی که در طب کهن ایرانی بر جای مانده بود، تعدادی از شرکت‌های بزرگ در این حوزه شکل گرفت که اقدام به تولید و تجاری سازی داروها و فرآورده‌های حاصله از گیاهان دارویی کردند.

همزمان با شروع فعالیت‌های واحدهای تولیدی فرآورده‌های گیاهی، انجمن تولیدکنندگان داروها و فرآورده‌های گیاهان دارویی در خرداد ماه سال ۱۳۶۵ با عنوان «مؤسسه کانون تولیدکنندگان فرآورده‌های گیاهان دارویی و داروهای سنتی» با هدف ایجاد امکانات و تشویق سرمایه گذاری و تولید داروهای گیاهی با استفاده از مواهب طبیعی کشور و ایجاد یک مرجع صالح برای تحصیل حقوق و اختیارات قانونی در امور حرفه‌ای و حمایت از صنعت داروسازی گیاهی و فرآورده‌های گیاهان دارویی و سعی در بهینه سازی و اصلاح مقررات به ثبت رسید.

همچنین گروهی نیز تحت عنوان گروه کارشناسی فرآورده‌های گیاهی از سال ۱۳۶۰ در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت به صورت رسمی نظارت بر فرآورده‌های گیاهی را آغاز کرد. در سال ۱۳۷۶ اداره داروهای گیاهی در چارت سازمانی معاونت غذا و دارو به عنوان یکی از ادارات تابعه اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر به رسمیت شناخته شد.با افزایش تنوع فرآورده‌های طبیعی برای تمرکز بیشتر بر روی این فرآورده‌ها در دی ماه ۱۳۸۵ اداره داروهای گیاهی به اداره داروهای طبیعی تغییر نام یافت.

همچنین با آغاز به کار ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در سال ۱۳۸۷ راهبردها و اقدامات جامعی به سبب حمایت از رشد و توسعه این صنعت گسترده و عظیم بازتعریف و اجرایی سازی شد که با مشاهده سیر صعودی رشد شرکت‌های تولید کننده داروها و فرآورده‌های گیاهی و همچنین صدور مجوز داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی این امر قابل مشاهده است.

این ستاد از ابتدای فعالیت خود تا کنون علاوه بر اقدامات حمایتی عمومی همچون جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها به حمایت از تولید و تجاری سازی بیش از ۱۷۰ محصول فناورانه و دانش بنیان در بیش از ۱۵۰ شرکت مختلف پرداخته است که خود تأثیری شگرف در توسعه این صنعت بومی و کهن در کشور داشته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.