×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دهکده گیاهان دارویی خراسان جنوبی نیازمند اعتبارات

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، جلال الدین صادقی، رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در کارگروه آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری استان خراسان جنوبی اظهار کرد: احداث و ساخت دهکده گیاهان دارویی استان از ابتدای سال ۹۵ در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار آغاز شده است.

وی گفت: این دهکده مرکزی برای انجام طرح‌های تحقیقاتی محصولات استراتژیک، مرکزی برای آموزش بهینه‌سازی و فرآوری تولید گیاهان دارویی، مرکزی برای پشتیبانی پایان‌نامه‌های دانشجویان و برندسازی و بازاریابی است.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه دهکده گیاهان دارویی مرکزی برای تولید محصولات سودآور است، افزود: همچنین با احداث این دهکده نیز بسیاری از واسطه‌ها حذف می‌شوند.

صادقی با بیان اینکه این دهکده می‌تواند مرکز گردشگری هدفمند در تولید گیاهان دارویی باشد، تصریح کرد: تمام گونه‌ها و محصولات مختلف عناب در استان در دهکده گیاهان دارویی کاشت شده و محققان نسبت به انجام پژوهش‌های کاربردی و بویژه تولید فرآورده‌های فراسودمند اقدامات ارزشمندی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: برای احداث دهکده گیاهان دارویی و ایجاد مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، ایجاد پایلوت نیمه صنعتی تولید فرآورده‌های فراسودمند، ایجاد موزه گیاهان دارویی، سایت حمایت از پایان نامه‌های ارشد و دکترا، ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی، ایجاد مرکز بازاریابی و برندسازی در این طرح اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است که تاکنون حدود ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی هزینه شده و در صورت تامین باقی اعتبارات و تداوم حمایت سازمان مدیریت، بنیاد ملی نخبگان، استانداری، جهاد کشاورزی، فرمانداری‌های بیرجند و خوسف و نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی نیز این طرح تا پایان سال ۹۹ به اتمام می‌رسد.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با گلایه از برخی از مسؤولان استانی، خاطرنشان کرد: طی چند ماه اخیر وزیر جهاد کشاورزی، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و معاون سازمان برنامه و بودجه کشور به استان سفر کردند اما متاسفانه هیچ تلاشی نشد که این افراد از دهکده گیاهان دارویی استان بازدیدی داشته باشند.

لیلا محمودی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: برندهای شکلات در کشور قدرتمند است و باید از اعتبار این برندها به نفع منطقه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه محصول عناب به صورت تدریجی از استان خارج می‌شود، گفت: با خارج شدن این گونه محصولات استراتژیک شاید تا چند سال آینده رتبه نخست تولید عناب را نداشته باشیم.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: در جهاد دانشگاهی برای محصول عناب به دنبال برندسازی هستیم و باید بحث خشک کردن عناب نیز در دستور کار قرار بگیرد.
مشیرالحق عابدی اظهار کرد: تولید دانش بنیان بنه(پیاز) زعفران به روش مکانیزه برای افزایش عیار پیاز گل زعفران اقدام بسیار بزرگی است؛ از این رو باید تلاش کنیم تا زعفران با کیفیت بالا و متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه تولید شود.

وی از سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در آینده‌ای نزدیک به خراسان جنوبی خبر داد و افزود: دستگاه‌های اجرایی در این سفر برای جبران عقب‌ماندگی‌ها تلاش کنند تا بتوانند بخشی از عقب ماندگی‌های استان را از طریق جذب اعتبارات جبران کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی، طرح تولید سرکه عناب را یکی از طرح‌های با ارزش استان دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا آثار و فواید محصول عناب به گوش مردم برسد و ترغیب به خرید عناب شوند.

عابدی تصریح کرد: مبلغ ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان طرح در کوتاه‌ترین زمان برای کارگروه آورده شده تا در سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان مورد رسیدگی قرار گیرد که بسیار ارزشمند است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه شاید برخی از طرح‌ها در سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ریزش داشته باشند، ادامه داد: این طرح‌ها با همت نخبگان استان انجام شده لذا باید توسط بنیاد نخبگان استان نیز پشتیبانی شوند.

عابدی با بیان اینکه ۳۰ طرح توسط نخبگان، دانشگاهیان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی به کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان ارائه شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۱۴ طرح منتخب هستند که هفت طرح در اولویت اول و هفت طرح نیز در اولویت دوم قرار دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: این سفر نیز به مشابه اقدامات شایسته گذشته، شادی و امید را به جامعه علمی استان تقدیم کند.

حمیدرضا نجفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند نیز گفت: ۳۰ طرح توسط نخبگان استان به این کارگروه ارائه شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۴ طرح به عنوان منتخب انتخاب شده است، گفت: تولید عصاره پیش دارو از اجزای عناب و زرشک به منظور تهیه داروهای مختلف، بهینه سازی فرمولاسیون شکلات فراسودمند عناب، تولید سرکه عناب، ماشین برداشت گل زعفران، تولید دانش بنیان بنه(پیاز) زعفران به روش مکانیزه، تولید پرایمرهای قیری سرد مصرف و تولید شامپوی گیاهی با خاصیت تقویت مو از برگ عناب از جمله این طرح‌های برگزیده است.

وی افزود: همچنین تولید کود آلی _ معدنی برای بهبود عملکرد کمی و کیفی زعفران، ترکیب بافت فرش‌های برجسته ایرانی با گوهر عقیق، تولید شیر خشک شتر به روش خشک کردن پاششی در دمای کم، سامانه متمرکز مدیریت هشدارهای امنیتی و پاسخ دهی به نفوذ و ارائه روش صنعتی تولید عرق(آب مقطر) عناب و نانو سلولز باکتریایی از دیگر این طرح‌های منتخب است

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.