×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید داروی تقویت حافظه بدون عوارض گوارشی با کمک عصاره گل محمدی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، نازیلا جعفری یکی از مجریان طرح «مکمل دارویی و گیاهی تقویت کننده حافظه و بهبود فراموشی» در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آلزایمر بیماری پیش رونده و برگشت ناپذیری است که باعث تخریب نورون های دستگاه عصبی مرکزی و به دنبال آن موجب از دست رفتن حافظه و توانایی های ادراکی و شناختی در فرد می شود.

وی با بیان اینکه طبق آخرین گزارش انجمن جهانی آلزایمر هر سه ثانیه یک نفر در جهان به زوال عقل مبتلا می شود، افزود: اما اکثر این افراد تشخیص داده نمی شوند و مورد حمایت قرار نمی گیرند. بر اساس مطالعات انجام شده حدود ۱۱ درصد افراد بالای ۶۵ سال و ۵۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

این محقق ادامه داد: همچنین طبق اعلام انجمن آلزایمر ایران، پیش بینی می شود حدود ۷۰۰ هزار بیمار مبتلا به آلزایمر در کشور وجود داشته باشد.جعفری خاطر نشان کرد: متاسفانه داروهای این بیماران اخیرا کمیاب شده و بیمه ها نیز داروهای خارجی را پوشش نمی دهند و در حال حاضر دو گروه از داروها برای بهبود شرایط بیماران مبتلا تایید شده اند.

این محقق ادامه داد: این داروها فقط پیشرفت بیماری را به تعویق می اندازند، همچنین دارای عوارض نامطلوبی مانند اسهال، بی اشتهایی، استفراغ، سردرد و خواب آلودگی هستند علاوه بر این مهمترین چالش در دارورسانی به مغز، محدودیت ورود دارو به مغز به دلیل وجود سد خونی مغزی است.

وی با بیان اینکه از این رو درصدد برآمدیم تا داروی گیاهی تقویت حافظه را تولید کنیم، عنوان کرد: در این محصول با بهره گیری از فناوری نانو، سامانه ای نانو مقیاس و هدفمند طراحی و ساخته شده و عصاره گیاهی موثر در بهبود حافظه و کاهش اضطراب و افسردگی در آن بارگذاری شده است.جعفری با بیان اینکه از ترکیبات گیاهی در تولید این دارو بهره برده ایم، افزود: مصرف عصاره گل محمدی باعث بهبود حافظه، کاهش رفتارهای شبه افسردگی و بهبود در علائم آلزایمر می شود.

وی ادامه داد: ترکیبات استخراج شده از عصاره گل محمدی با تاثیر بر تولید برخی پروتئین های  دخیل در نورون زایی موجب افزایش رشد نورون ها شده، با مهار فعالیت آنزیم «استیل کولین استراز» باعث افزایش انتقال دهنده عصبی استیل کولین در مغز خواهند شد و با کاهش اکسیداسیون ترکیبات درون سلول ها نیز موجب کاهش التهابات نورون ها می شوند.

جعفری با اشاره به مزایای محصول گفت: فرمولاسیون گیاهی و سامانه ساخته شده از ترکیبات طبیعی، ابعاد نانومتری و عبور آسان از سد خونی مغزی، دارای لیگاند ویژه برای ورود به مغز (دارورسانی هدفمند)، دوز مصرف پایین، بدون عوارض گوارشی، کاهش هزینه های درمانی بیمار و … از مزایای این محصول به شمار می رود.

این محقق با اشاره به ویژگی های محصول گفت: مسئله مهم در دارورسانی به مغز، طراحی سامانه دارویی کارامد با اندازه مناسب جهت عبور از سد خونی مغزی است که در تولید محصول این طرح، از نانو ذرات لیپیدی جامد هدفمند و عصاره گل محمدی استفاده شده است.

جعفری تاکید کرد: نانو ذرات لیپیدی کره هایی با اندازه نانومتری هستند. ویژگی چربی دوست بودن این ذرات موجب تسهیل عبور آنها از میان سد خونی مغزی برای ورود به مغز می شود. با توجه به اندازه و ترکیبات به کار رفته در تولید این ذرات، مزایایی جهت انتقال دارو به مغز دارند که نهایتا سبب افزایش جریان دارو به مغز و کاهش ورود آن به سایر اندام ها می شود.

وی با بیان اینکه این دارو نقش تقویت کنندگی در مغز دارد، گفت: تست های حیوانی روی ۲۰۰ «رت» انجام شده و حافظه کوتاه مدت و بلند مدت سطح افسردگی و استرس حیوان را بررسی کردیم.این محقق افزود: در این کپسول هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نشده و هیچ ضرری ندارد.

طرح «مکمل دارویی و گیاهی تقویت کننده حافظه و بهبود فراموشی» با همکاری دکتر بهمن ابراهیمی، دکتر اشرف السادات حاتمیان اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و مولود جلیلی شاه منصوری فارغ التحصیلان نانو بیوتک در دانشگاه تهران به نتیجه رسیده است

  1. عبدالباقی نوری

    با سلام و عرض خسته نباشید.
    من فقط میخواستم بدانم داروی درمان فراموشی که توسط کارشناسان محترم از عصاره گل محمدی تهیه شده است به سطح انبوه تولید گردیده یا خیر؟ و از چه طریق در اختیار نیاز مندان گذاشته میشود؟
    با حرمت
    نوری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.