×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با چای ترش و خواص آن

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، دکتر قنبرپوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: چای ترش از خانواده مالواسه، گیاهی یکساله یا چند ساله است که می‌تواند به صورت درختچه‌ای و تا حدود ۲ تا ۲٫۵ متر ارتفاع رشد داشته باشد.

وی اضافه کرد: این گیاه دارای برگ‌های ۳ تا ۵ وجهی سبز مایل به زرد است؛ گل‌های زرد با کاسبرگ‌های سبز که بعد از رسیدن میوه، کاسبرگ‌ها به رنگ قرمز درمی‌آیند، برگ‌ها متناوب، رگبرگ‌های پنجه‌ای، حاشیه برگ‌های دندانه‌ای، بدون کرک، دمبرگ بلند یا کوتاه دارند.

قنبرپوری خاطرنشان کرد: گلدهی آن در اواخر شهریور یا اوایل مهر بوده و کاسبرگ‌ها طی آبان و آذر قابل برداشت هستند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ گونه چای ترش در سراسر جهان و در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر یافت می‌شود، افزود: موطن اصلی این گیاه غرب آفریقا گزارش شده است و امروزه در سطح وسیعی از غرب آفریقا، آسیا و استرالیا و بسیاری از کشورهای گرمسیری کشت می‌شود.

وی بیان کرد: چای ترش یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم یا سرد مصرف دارد. این گیاه کاهش دهنده فشار خون، خنک کننده بدن، رقیق یا تصفیه کننده خون، کنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی، صفراوی و نیز آرامش‌بخش است که یکی از منابع غنی آهن موردنیاز بدن نیز محسوب می‌شود.

قنبرپوری ادامه داد: وجود مقادیر زیاد آنتوسیانین در کاسبرگ‌های گیاه نقش مهمی در کاهش فشار خون و خواص ضد سرطانی آن دارد. مصرف این محصول در برخی فرهنگ‌های ملل مختلف مانند چین، مکزیک و حتی اروپا وجود دارد.

وی کشورهای چین و تایلند را بزرگترین تولیدکنندگان چای ترش عنوان کرد و گفت: کشورهای آفریقا و شبه قاره هند نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند اما گزارش و آمار دقیقی از سطح زیر کشت آنها درج نشده است.

این پژوهشگر یادآور شد: در ایران چای ترش در سیستان و بلوچستان و شهرهای ایرانشهر، نیکشهر، خاش و دلگان کشت می‌شود.

قنبرپوری اظهار کرد: این گیاه دارویی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی لرستان می‌تواند نقش موثری داشته باشد و با توجه به شرایط محیطی رشد آن می‌توان در مناطق مرکزی جنوبی و جنوب غربی استان همانند شهرهای چگنی، ویسیان، پلدختر، کوهدشت و رومشکان کشت کرد و توسعه داد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.