×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درآمدزایی و اشتغال زایی با گیاهان دارویی- بخش دوم

درآمدزایی با تولید و کشت گیاهان دارویی یکی از راههایی است که ظرفیت بالقوه خوبی برای کشور ما دارد. وجود آب و هواهای مختلف در کشور، امکان تولید گیاهان دارویی مختلف درآمدزایی با گیاهان دارویی را به مقدار زیادی در ایران فراهم ساخته است.

درآمدزایی با کشت گیاهان دارویی پرسود

شاید هفته ای یا روزی نباشد که افرادی به من مراجعه می کنند که قصد اشتغال به کشت گیاهان دارویی دارند و درآمدزایی گیاهان دارویی را بالاتر از شغل فعلی خود می دانند.

من همیشه به این افراد توصیه هایی دارم که با توجه به تکرر و تعدد این افراد، تصمیم گرفتم این توصیه ها را به صورت مقالاتی به رشته تحریر در آورده و در شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی منتشر کنم.

(بخش اول این مقاله را از اینجا مطالعه کنید)


۲- نگاه واقع بینانه به گیاهان دارویی به عنوان محصولات درآمدزا

بسیار پیش آمده است که افرادی که هم اکنون مشغول به کار کشاورزی و تولید محصولات رایج کشاورزی دارند، به امید کسب درآمد بیشتر اعلام تمایل به کشت گیاهان دارویی کرده اند. این افراد با ملاک قرار دادن برخی شنیده ها درباره درآمدزایی گیاهان دارویی، درآمد حاصله در کشت گیاهان دارویی را بسیار بیشتر از کشت های رایج خود می دانند. حال آنکه در بسیاری موارد اینچنین نیست!

به عنوان مثال، هر هکتار چای ترش در استان سیستان و بلوچستان، حدود ۵۰۰ الی ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار است. اگر متوسط قیمت خرید محصول از کشاورز را هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان (قیمت سال ۹۷) در نظر بگیریم، درآمد ناخالص هر هکتار چای ترش، حدود ۲۰ میلیون تومان خواهد بود که پس از کسر هزینه های بذر، کارگری، ارزش اجاره زمین و ارزش آب کشاورزی، شاید درآمد خالص کشاورز در هر هکتار چیزی حدود ۱۲-۱۵ میلیون تومان در سال باشد. یعنی ماهانه اندکی بیشتر از ۱ میلیون تومان!

گل گاوزبان

برداشت محصول از مزرعه گل گاوزبان

این در حالی است که شاید بتوان با تولید محصولاتی دیگر مثل سیب زمینی یا پیاز، درآمد خالص حداقل سی الی چهل میلیون تومانی از هر هکتار زمین داشت.

البته از سوی دیگر، بسیاری از گیاهان دارویی هم دیگر وجود دارند که شاید برای یک منطقه خاص، درآمد بسیار بالاتری نسبت به گیاهان رایج منطقه داشته باشند. به عنوان مثال، کشت گل گاوزبان در استان گیلان یا زعفران در استان خراسان رضوی، می تواند درآمدهای بسیار بالاتری را نسبت به محصولات رایج منطقه برای کشاورز به همراه داشته باشد.

 

نتیجه گیری:

برای کشت گیاهان دارویی نباید هیجانی عمل کرد! ابتدا بررسی کنید که آیا با همین زمین و همین آب، آیا می توان محصول دیگری (سبزیجات، صیفی جات، محصولات زراعی، علوفه ای، ذرت، یونجه، چغندر، سیب زمینی و پیاز و گوجه فرنگی و …) تولید کرد که درآمد بیشتری از گیاهان دارویی داشته باشد یا خیر؟ اگر پاسخ شما مثبت بود، شک نکنید که باید آن محصول را تولید کنید. چرا که تولید گیاهان دارویی با زحمت بیشتری همراه است و اگر در کنار این زحمت بیشتر، سود کمتری هم داشته باشد؛ قطعا در آینده نزدیک شما از تولید خود پشیمان خواهید شد. اما اگر به این نتیجه رسیدید که کشت گیاهان دارویی درآمد بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد، بخش سوم این مطلب را مطالعه کنید.

اگر موارد بالا را به خوبی مد نظر گرفته اید و پس از انجام محاسبات مناسب اقتصادی، به این نتیجه رسیده اید که کشت گیاهان دارویی برای شما سودآوری بیشتری از سایر گیاهان خواهد داشت، با بخش سوم این مقاله همراه ما باشید.

همچنین در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره کشت گیاهان دارویی توسط کارشناسان متخصص و اساتید دانشگاه در شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی دارید، با ما در ارتباط باشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.