×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
درآمدزایی و اشتغال با کشت گیاهان دارویی – بخش اول

در آمدزایی گیاهان دارویی: چرا و چگونه؟

نویسنده: جلال عباسیان/ درآمدزایی با تولید و کشت گیاهان دارویی یکی از راههایی است که ظرفیت بالقوه خوبی برای کشور ما دارد. وجود آب و هواهای مختلف در کشور، امکان تولید گیاهان دارویی مختلف درآمدزایی با گیاهان دارویی را به مقدار زیادی در ایران فراهم ساخته است.

شاید هفته ای یا روزی نباشد که افرادی به من مراجعه می کنند که قصد اشتغال به کشت گیاهان دارویی دارند و یا درآمدزایی گیاهان دارویی را بالاتر از درآمد شغل فعلی خود می دانند.

من همیشه به این افراد توصیه هایی دارم که با توجه به تکرر و تعدد این افراد، تصمیم گرفتم این توصیه ها را به صورت مقالاتی به رشته تحریر در آورده و در شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی با شما به اشتراک بگذارم.


ماریتیغال خارمریم Milk Thistle

مزرعه ماریتیغال خارمریم)

درآمدزایی با گیاهان دارویی (بخش اول)

در ابتدا باید افرادی را که به دنبال تولید گیاهان دارویی هستند، دقیقتر و بهتر بشناسیم. معمولا کسانی که قصد ورود به کار کشت و کار و تولید گیاهان دارویی را دارند چند دسته هستند:

۱- کسانی که کشاورز هستند و در حال حاضر مشغول کار کشاورزی هستند و محصولات رایج منطقه خود را کشت و کار می کنند، اما به منظور کسب سود بیشتر، اطمینان بیشتر به قیمت محصول در هنگام برداشت و مقابله با نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی، مصرف کمتر آب، کشت محصولات جدید و ایجاد تنوع در کار و… به دنبال کشت گیاهان دارویی هستند.

۲- کسانی که تحصیلات دانشگاهی (مرتبط با کشاورزی و گیاهان دارویی یا حتی غیرمرتبط) دارند و به دنبال ایجاد یک کسب و کار و یافتن شغلی درآمدزا، به کشت و تولید گیاهان دارویی رسیده اند. این افراد معمولا با مطالعه رسانه ها و بررسی برخی آمارهای منتشره، کشت و تولید گیاهان دارویی را شغلی درآمدزا و خلاقانه یافته اند و میخواهند با این روش، به جنگ بیکاری بروند.

۳- کسانیکه شغل دیگری دارند یا بازنشسته هستند و برای افزایش درآمد و یا تفریح و تنوع به فکر درآمدزایی و کشت و تولید گیاهان دارویی افتاده اند.

البته به غیر از گروههای بالا، افراد دیگری با اهداف دیگری هم ممکن است تمایل به اشتغال به کشت گیاهان دارویی داشته باشند، اما به دلیل اینکه بیشتر مراجعین من از این سه گروه هستند و درصد غالبی از افراد را تشکیل می دهند، تویصه هایی ارائه می شود که بیشتر اطلاعات مورد نیاز این سه گروه را در بر بگیرد. این افراد قبل از هر چیزی باید به چند نکته توجه اساسی داشته باشند:


حتما بخوانید:

درآمدزایی با کشت و کار گیاهان دارویی

گیاهان دارویی فرصتی برای درآمدزایی کشور

درآمدزایی با تولید بابونه

درآمد سیصد میلیونی یک کارآفرین گیاهان دارویی

کسب درآمد ۴۰۰ میلیونی از گیاهان دارویی


 

۱- آمادگی جسمی، ذهنی و اجتماعی برای کار کشاورزی (بطور عام) و کشت گیاهان دارویی (بطور خاص)

کار کشاورزی تا زمانی که بصورت خرده و کوچک مثل کشت و کار در باغهای کوچک خانوادگی یا باغچه منزل و … باشد، یک تفریح و بسیار لذتبخش است. اما هنگامی که بخواهید کشاورزی را به عنوان یک شغل انتخاب کنید و در سطح اقتصادی به کشت و کار گیاهان دارویی بپردازید، باید بدانید که وارد یک کار حساس و سخت شده اید که نیاز به تلاش فراوان، قدرت تحمل بالا، حضور مداوم در شرایط محیطی خشن و گاهی اوقات فعالیتهای اضطراری و ناگهانی دارد.

به طور مثال، بسیار پیش می آید که شما به عنوان یک کشاورز و مدیر مزرعه ناچارید در شرایط هوای بسیار سرد یا بسیار گرم، مشغول به فعالیت در مزرعه باشید. شاید فکر کنید که می توانید از راه دور با استخدام کارگران و سرکارگر، کار کشاورزی را مدیریت کنید اما در عمل این  اتفاق نخواهد افتاد و برای پیشبرد درست و اصولی کار تولید گیاهان دارویی، حضور خودتان همیشه لازم و ضروری است.

گذشته از آن، گاهی اوقات ممکن است به دلیل شرایط خاص کشاورزی ناچار باشید در ساعات غیرعادی (مثلا قبل از طلوع آفتاب یا نیمه های شب) در محیط تاریک و سخت مزرعه حاضر شوید و عملیات مدیریت مزرعه را به انجام برسانید. برداشت زعفران و گل محمدی قبل از طلوع آفتاب، دریافت سهمیه آب مزرعه در نیمه های شب، آبیاری مزرعه در شبهای یخبندان جهت جلوگیری از سرمازدگی گیاهان و …، نمونه هایی از این شرایط هستند.

توجه به نکات فوق، بخصوص برای افرادی که تجربه کار کشاورزی ندارند، بسیار مهم است و می تواند در موفقیت یا عدم موفقیت آنان در کار کشاورزی و درآمدزایی با کشت گیاهان دارویی نقش تعیین کننده داشته باشد.

نتیجه گیری:

کاشت گیاهان دارویی و بطور کل کار کشاورزی یک عملیات سنگین و نیازمند قدرت جسمی، ذهنی و برنامه ریزی است که می بایست قبل از ورود به آن، این شرایط را در خود ایجاد کنید. تولید اقتصادی گیاهان دارویی با تولید تفریحی در باغچه منزل و باغ ویلا و … کاملا متفاوت و دارای شرایط مخصوص به خود است و شاید نگاه به عنوان شغل دوم یا اختصاص وقتهای آزاد و اضافه به کاشت گیاهان دارویی، نگاهی واقع بینانه و منجر به موفقیت نباشد. برای ورود به حیطه تولید گیاهان دارویی، کمربندها را محکم کنید، آستینها را بالا بزنید و قدرتمندانه شروع کنید.

اگر پس از مطالعه و پذیرش موارد فوق، این توانایی و شرایط را در خود می بینید و تمایل به تولید گیاهان دارویی دارید و می خواهید با کشت و تولید گیاهان دارویی به اشتغال زایی و درآمدزایی بپردازید، بخش دوم این مقاله را از دست ندهید.

در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره کشت گیاهان دارویی توسط کارشناسان متخصص و اساتید دانشگاه در شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی دارید، با ما در ارتباط باشید

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.