×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
۳۶ هکتار از اراضی ایلام زیر کشت زعفران

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، معمولا با شنیدن نام زعفران ذهن ها به سمت استان هایی نظیر خراسان شمالی و جنوبی می رود ولی امروزه کشت زعفران  به عنوان یکی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی در مناطق دیگر کشور نیز رونق گرفته است.
به گفته مسئولان کشاورزی استان ایلام با توجه به شرایط آب و هوایی استان بیش از ۳۶ هکتار از اراضی مناطق شمالی استان به ویژه در منطقه کارزان به این محصول اختصاص یافته است.
استقبال کشاورزان از کشت زعفران
جواد یاری یکی از کشاورزان بخش کارزان در گفتگو با خبرنگار مهرگفت: زمین های این منطقه قبلا به کشت غلات، گندم و جو اختصاص داشت اما چون سنتی و به صورت دیم بودند برداشت خوبی نداشتند.
وی اضافه کرد: به فکر کاشت یک محصول باکیفیت تر هم از نظر اقتصادی و هم از نظر آب و هوایی افتادیم که  کشاورزان بخش کارزان از کشت زعفران استقبال خوبی کردند.
یاری افزود: هم اکنون کشت این محصول در شهرستان به خوبی جواب داده و علاوه بر کسب درآمد باعث شده یکی از محصولات با کیفیت در این منطقه تولید می شود.
مشکلات بر سر راه کشاورزان زعفران
در کنار رونق کشت زعفران، کشاورزانی که برای کشت این محصول از تسهیلات خود اشتغالی استفاده کرده بودند درخواست هایی هم داشتند.
رضا توسلی از زعفران کاران منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از مسئولان تقاضامندیم که پرداخت یارانه و یا مدت بازپرداخت تسهیلات خوداشتغالی را بیشتر کنند چون این کشت زعفران هنوز جوابگوی پرداخت وام ها نیست.ی افزود: توسعه و ترویج این کشت همچنین حمایت از کشاورزان می تواند علاوه بر کسب درآمد بیشتر نقش مهمی در اشتغال پایدار برای جوانان این منطقه باشد.
برنامه های جهاد کشاورزی برای حمایت از کشت زعفران
سید تراب میری رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام  در گفتگو باخبرنگار مهر اظهار داشت: در کشت زعفران هزینه آن فقط مربوط به سال اول است و در سال های بعد هزینه کشت ندارد چون گیاه زعفران دائمی و چند ساله است و برای مدت زمان حداقل ۵ الی ۷ سال در داخل زمین باقی می ماند.
وی افزود: عمده این سطح زیر کشت زعفران  در شهرستان سیروان است و نیاز کم زعفران به آبیاری یکی دیگر از مزیت های مهم برای رونق کشت این محصول در استان است.
میری اظهار داشت: بیش از ۳۶ هکتار از عرصه های مختلف شهرستان شمالی استان به محصول زعفران اختصاص داده شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: تاکنون زعفران تولیدی در حدود بیش از ۱۰۰ کیلوگرم از این مزارع استان استحصال شده است.
وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی نیز برای توسعه این کشت برنامه هایی دارد، اولین اقدام سازمان می تواند کمک در تامین پیاز یارانه ای برای زارعین کشت زعفران باشد.
میری افزود: علاوه بر این جهاد کشاورزی استان نسبت به معرفی افراد به بانک برای اخذ تسهیلات ارزان قیمت و همچنین واگذاری عرصه های مستعد برای افراد علاقمند برای توسعه این کشت اقدام می کند.
وی بیان داشت: موقعیت منحصر به فرد برای کشت طلای سرخ در استان پای سرمایه گذاران خراسانی را برای کشت این محصول پربازده به منطقه بازکرده است.
امرار معاش ۶۰ هزار خانواده ایلامی از طریق کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به مسئله کم آبی در استان، گفت: یکی از مهمترین برنامه های جهاد کشاورزی رفتن به سمت تغییر الگوی کشت در استان و حمایت از محصولاتی نظیر زعفران، گیاهان دارویی، کلزا، چغندرقند و…است.
وی افزود: سالانه یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان ایلام تولید می شود که بیش از ۶۰ هزار خانوار استان از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند، بنابراین ظرفیت های کشاورزی در استان فرصتی بی نظیر برای اشتغال در بین جوانان استان است.
وی افزود: در آینده ای نزدیک میزان زمین های آبی بخش کشاورزی استان به ۲۰۰ هزار هکتار خواهد رسید که این فرصتی بی نظیر برای رونق کشت انواع محصولات کشاورزی است.
میری توسعه باغات را از دیگر برنامه های مهم جهاد کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: هم اکنون برای توسعه هر یکی از بخش های کشاورزی استان به متقاضیان تسهیلات پرداخت می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.