×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استقرار سیستم آبیاری هوشمند زعفران در مجتمع تحقیقات خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، محسن پویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: زعفران به‌عنوان گیاهی ارزشمند و بوم سازگار در منطقه خراسان از مهم‌ترین صادرات محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر نیز خشک‌سالی‌های متمادی و کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی دارای نیاز آبی بالا، باعث افزایش روبه رشد زعفران کاری به‌عنوان گیاهی با نیاز آبی پایین به‌ویژه در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی شده است.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: علی رغم نیاز آبی نسبتاً پایین زعفران، اعمال تنش رطوبتی به‌طور مستقیم منجر به کاهش عملکرد ماده خشک و خصوصاً عملکرد اقتصادی زعفران می‌شود.
پویان تصریح کرد: کمبود رطوبت خاک از مهم‌ترین عوامل کاهش عملکرد زعفران است و رشد بنه‌های این گیاه نیز به‌شدت متأثر از شرایط رطوبتی و عوامل خاکزی است، لذا هرچند زعفران گیاهی مقاوم به کم آبی است اما نباید در شرایط تنش خشکی قرار گیرد.
تاثیر استفاده از سیستم‌های هوشمندآبیاری در افزایش عملکرد زعفران
وی اظهار کرد: به همین دلیل استفاده از سیستم‌های دقیق آبیاری در زراعت زعفران علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، در افزایش عملکرد این گیاه ارزشمند نیز تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای خواهند داشت.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در همین راستا و با توجه به اهمیت مدیریت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، پژوهشکده فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اقدام به نصب و راه اندازی اولین سیستم هوشمند آبیاری زعفران در خراسان جنوبی کرده‌اند.
پویان تصریح کرد: این سیستم هوشمند آبیاری که به صورت پایلوت در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی مستقر شده است، قادر است تا با پردازش اطلاعات مربوط به رطوبت خاک و تطبیق آن با داده‌های هواشناسی، در زمانی که مزرعه زعفران نیازمند آبیاری است، به طور اتوماتیک نسبت به آبیاری آن اقدام کند.
وی ادامه داد: استفاده از این سیستم هوشمند علاوه بر بالا بردن راندمان آبیاری و جلوگیری از مواجهه گیاه با تنش خشکی اطلاعات دقیقی از نوسانات رطوبت و دمای خاک، میزان تشعشع محیط، سرعت وزش باد و دمای محیط را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: توانایی دسترسی به اطلاعات و کنترل از راه دور سیستم با استفاده از امواج رادیویی و ارسال دستور از طریق کامپیوتر، تبلت، گوشی‌های هوشمند و پیامک از ویژگی‌ها منحصر به فرد این سامانه است که به علاوه امکان مانیتورینگ و مدیریت مزارع زعفران را از کیلومترها دورتر فراهم می‌کند.
پویان خاطرنشان کرد: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته توسط وزرات جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر در راستای پیاده سازی سیستم‌های نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی و از جمله مزارع زعفران، تلفیق سیستم‌های نوین آبیاری با این سامانه مدرن آبیاری در زعفران می‌تواند سهم سرنوشت سازی در کاهش هدر رفت آب، افزایش راندمان تولید، افزایش سطح زیر کشت زعفران، بهبود درآمد زعفران کاران و افزایش ارزآوری این محصول استراتژیک در خراسان جنوبی داشته باشد.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.