×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امسال تولید زیتون افزایش می یابد

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، سالانه حدود ۹۰ هزار تن زیتون در کشور تولید می‌شود که بخش عمده آن به زیتون کنسروی تبدیل شده و بخشی دیگر برای استحصال روغن برداشت می‌شود که با توجه به پایین‌بودن میزان برداشت زیتون روغنی، تولید روغن زیتون در کشور با کمبود مواجه بوده و سالانه حدود هشت تا ۱۰ هزار تن به واردات این محصول نیاز داریم.

رحمت‌الله پریچهر – مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی – با تاکید بر این‌که افزایش تولید و مصرف روغن زیتون جزو اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات بالغ بر ۸۷ هزار هکتار در ۲۶ استان بوده که پیش‌بینی می‌کنیم میزان تولید زیتون در سال جاری به بیش از ۹۰ هزار تن برسد و استان‌هایی مانند زنجان، قزوین، گیلان، فارس، سمنان و گلستان مهم‌ترین مراکز تولید زیتون کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: افزایش بهره‌وری عوامل تولید برای بالابردن عملکرد در واحد سطح و تولید روغن زیتون سیاست راهبردی دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری است؛ بنابراین هرس، آبیاری مناسب، تغذیه عناصر پرمصرف و کم‌مصرف، مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات، افزایش مکانیزاسیون در باغات زیتون و غیره از روش‌های عملی، دستیابی به این هدف است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که بیمه پایه و بیمه ترجیحی باغات زیتونم با همکاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی در دستور کار قرار دارد، گفت: حمایت از تولید همواره در وزارت جهاد کشاورزی هدف اصلی و اولویت اول است. همچنین فعالیت‌های ویژه در زمینه‌ی توسعه باغ‌های نیمه‌متراکم و متراکم در مناطق مستعد از نظر اقلیمی در کنار تکثیر ارقام امیدبخش زیتون مناسب اقلیم‌های متنوع کشور در برنامه امسال قرار دارد.

پریچهر ادامه داد: با توجه به پتانسیل ارقام تجاری زیتون برای تولید بیش از پنج تن در هکتار و وجود تولید کنندگان توانمند و نمونه، باشگاه تولیدکنندگان زیتون ۵+ در حال شکل‌گیری بوده تا از تجارب آنها در افزایش تولید و مرکز باغداران با عملکرد کمتر استفاده شود، همچنین برای استفاده از خرد جمعی و بهره‌مندی از دانش، اندیشه و تجارب، بخش خصوصی، موسسات تحقیقات آموزشی، دانشگاه‌ها، باغداران پیشرو و مشارکت همه زیرنفعان کمیته فنی – مشورتی زیتون اولین نشست برای بررسی چالش‌های پیش‌رو و ارائه‌ راهکارهای علمی و عملی به زودی برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: از همه تولید کنندگان درخواست کردیم تا میزان تولید روغن را در مقایسه با کنسرو زیتون افزایش داده تا در این شرایط خاص به تامین بخشی از روغن خوراکی کشور کمک کرده و سلامت جامعه بهبود پیدا کند. از سویی دیگر توجه به ارزش دارویی، ویژگی‌های بهداشتی و آرایشی حاصل از زیتون و تولید بن‌سای زیتون به عنوان یک گیاه زیستی و چشم‌نواز و همیشه سبز از دیگر مواردی است که مدنظر بوده و به زودی شاهد تحولات جدیدی در این زمینه خواهیم بود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: آموزش‌های تحت وب برای گسترش دانش بهره‌برداران و کارشناسان شکل گرفته و پس از اجرای آموزش تاثیر محیط بر روغن زیتون، آموزش تغذیه باغات زیتون برای اقتصادی کردن تولید در نیمه دوم شهریورماه امسال اجرایی خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.