×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اطلس فارماکولوژی گیاهان دارویی استان بوشهر تکمیل می شود

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی ، نشست توسعه و ترویج استفاده، بهره‌برداری و فن‌آوری از گیاهان دارویی معطر و بهداشتی با حضور قائم‌مقام رییس دانشگاه در امور برنامه‌ریزی، مدیر روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه، نماینده‌های مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، مرکز رشد دانشگاه، معاونت غذا و دارو، معاونت تحقیقات و فن‌آوری، متخصصین طب ایرانی و مسئولین طب ایرانی دانشگاه در سالن ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار شد.

حسین دارابی در این نشست گفت: بحث در خصوص گیاهان دارویی، طب سنتی، طب اسلامی و طب ایرانی موضوعی است که باید متشکل از چندین تخصص بوده و پرداختن به این موضوع بسیار ارزشمند است چراکه ریشه درگذشته‌ای بسیار دور دارد.

وی افزود: مطالعات متفاوتی در خصوص فارماکولوژی گیاهان دارویی توسط سایر سازمان‌ها مانند جهاد کشاورزی و دانشکده‌های داروسازی صورت گرفته که پایان‌نامه‌ها و مطالعاتی در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز به انجام رسیده است.

قائم‌مقام رییس دانشگاه در برنامه‌ریزی ادامه داد: تکمیل اطلس فارماکولوژی گیاهان دارویی در استان بوشهر بسیار کارآمد خواهد بود زیرا این اطلاعات می‌تواند در پژوهش‌های بعدی بسیار کمک‌کننده باشد.

دارابی اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در زمینه پژوهش گیاهان دارویی انجام‌شده کاشت مجموعه‌ای از گیاهان دارویی در پردیس دانشگاه است که زیر نظر پروفسور ایرج نبی‌پور در حال انجام بوده و کاری بسیار ارزشمند است.

وی افزود: برگزاری جلسات بررسی گیاهان دارویی جزو کارهای مهم و بسیار تخصصی دانشگاه محسوب شده و امیدواریم بتوانیم نتایج بسیار ارزشمند و کاربردی از این نشست‌ها کسب کنیم.

حیدر عزیزنژاد، قائم‌مقام رییس دانشگاه در امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در این نشست اظهار داشت: نمایشگاه گیاهان دارویی با هدف آشنایی مردم با این گیاهان آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد و از آنجایی‌ که تحقیقات و پژوهش‌های مفیدی در این دانشگاه انجام‌ شده است می‌توانیم با قدرت در آن حضور یابیم.

افرادی که ادعای داشتن داروهایی گیاهی برای تولید دارند به معاونت غذا و داروی آن استان مراجعه کنند.

وی افزود: اگر فردی ادعا کند محصولی گیاهی برای درمان بیماری‌ها داشته و بخواهد آن را به تولید برساند باید به معاونت غذا و داروی آن استان مراجعه کرده و مراحلی را طی کند که اولین مرحله وجود منابع تحقیقاتی در این زمینه است و فرد باید از وجود این منابع اطمینان یافته یا خود فرد تحقیق و پژوهش‌هایی در این زمینه انجام داده باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرحله آزمایشگاهی دومین مرحله است، تصریح کرد: در این مرحله فرم‌هایی وجود دارد که باید فرمولاسیون، ماده مؤثره و شکل دارویی آن و نحوه نگهداری دارو مشخص و ثبت شود.

قائم‌مقام رییس دانشگاه در امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پس از طی این مراحل فرد باید با یک شرکت داروسازی قرارداد بسته و داروی خود را به‌صورت آزمایشی ساخته و به معاونت غذا و دارو برای انجام مراحل بعدی تحویل دهد که ممکن است تولید انبوه آن دارو چندین سال طول بکشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.