×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افغانها بزرگترین صادرکننده زعفران می شوند

‌به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  ایسنا، ‌محمد مددی در هفتمین کمیته راهبردی گیاهان ‌دارویی اداره‌کل استاندارد استان همدان، با اشاره به حساسیت موجود در بسته‌بندی‌های گیاهان‌دارویی، گفت: گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در مبحث تدوین استانداد و بسته‌بندی بحثی جداگانه دارند اما حساسیت‌ها برای مواد، فرآیند تولید، آزمون، چک، کنترل و تست بسته‌بندی‌ها وجود دارد و با دقت دنبال می‌شود.

رئیس اداره تدوین و آموزش اداره‌کل استاندارد استان همدان نیز با بیان فعالیت این سازمان مطرح کرد: استانداردسازی، اندازه‌شناسی، تأیید صلاحیت و ارزیابی انطباق از ۴ محور مهم فعالیت سازمان استاندارد بوده و تمام وظایف و مأموریت‌های این سازمان در چهارچوب ماده ۳ و تبصره‌های ۱ و ۳ در قانون است.

محمدی درباره اهمیت استانداردسازی در زمینه اقتصاد و تولیدات کشور اظهار کرد: استاداردسازی برای دولت در زمینه اقتصادی، کشورهای در حال توسعه، تسهیل در تجارت، تولیدکنندگان، مشتریان و حفظ محیط زیست اهمیت شایانی دارد همچنین استانداردهای ملی از نظر اجرایی، منطقه‌ای، بین‌المللی و کارخانه‌ای از انواع استانداردهای موجود هستند.

وی درباره سطح استاندارد کارخانه‌ای در ایران و دیگر کشورها، اضافه کرد: همواره استاندارد کارخانه‌ها در دنیا، در بالاترین سطح خود قرار دارد این به گونه‌ای است که این استاندارد در ایران، در پایین سطح خود است.

وی با اشاره به مراحل موجود برای تدوین استاندارد ملی برای انواع کالا و تولیدات افزود: تدوین استاندارد ملی با یکی از روش‌های واگذاری به شخص حقوقی، به صورت موظف و در چارچوب قرارداد صورت می‌گیرد.

محمدی درباره عملکرد اداره‌کل استاندارد استان همدان در بخش تدوین در سال‌های ۹۵ و ۹۶، اظهار کرد: در سال ۹۵، ۶۳ مورد و در سال ۹۶، ۴۰ مورد تمدید و تجدیدنظر استاندارد ملی داشته‌ایم و ۱۵۰ مورد در سال ۹۵ و ۶۶ مورد در سال ۹۶ در بحث بازنگری استانداردهای ملی انجام شده است.

وی در ادامه عملکرد این اداره‌کل در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اضافه کرد: تنها یک مورد پیشنهاد تدوین استاندارد بین‌المللی طی دو سال اخیر داشته‌ایم که با احتساب تعداد استانداردهای تدوین شده در سال ۹۶، دو هزار و ۵۲۱ مورد بوده و تعداد کل استانداردهای ملی در پایان سال ۹۶ به ۳۲ هزار و ۴۹۰ مورد رسیده است.

رئیس اداره تدوین و آموزش اداره‌کل استاندارد استان همدان درباره بودجه اختصاص یافته به بخش تدوین در دو سال اخیر یادآور شد: ۱۲۰۰ میلیون ریال در سال ۹۵ و ۸۸۴ میلیون ریال در سال ۹۶ بودجه به این اداره‌کل اختصاص یافته است.وی با بیان اینکه در استان تنها ۴ شرکت جزء شرکت‌های تدوین استاندارد همانند شرکت رویان‌پژوهان سینا تأیید شده‌اند، خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ نفر کارشناس در زمینه‌های تخصصی در اداره‌کل استاندارد استان مشغول به‌کار هستند.

معاون استانداردسازی و آموزش اداره‌کل استاندارد استان همدان نیز با بیان حوزه وظایف این اداره عنوان کرد: با توجه به ماده ۳ قانون توسعه و تقویت نظام استاندارد تبصره ۴ خدمات بهداشتی و درمانی مشمول استاندارد نیست و استاندارد در جایی که محصولات گواهی استاندارد داشته و یا الزام به این کار دارند، وارد عمل می‌شود.

قادری با اعلام شرایط کشت و صادرات زعفران در ایران گفت: زعفران دارای استانداردهای لازم است به طوریکه وزارت جهادکشاورزی در سال ۲۰۱۶ بالاترین تولید کشت زعفران را داشته و سهم کشت زعفران ایران در جهان ۸۹ درصد است اما تنها ۴۱٫۷ درصد سهم صادرات به ایران تعلق دارد.

وی ادامه داد: اسپانیا با سهم یک درصدی در کشت زعفران، ۲۹ درصد صادرات زعفران به جهان را دارا است و این به علت پیش‌قدم شدن این کشور در تدوین استاندارد است که باعث شده تا سهم زیادی در بازار جهانی داشته باشد.

معاون استانداردسازی و آموزش اداره‌کل استاندارد استان همدان با اعلام امتیاز جهانی زعفران ایران و مقایسه آن با کشور اسپانیا افزود: اسپانیا با توجه به اینکه مشتری اصلی زعفران ایران و پیش‌قدم در زمینه تدوین استاندارد این محصول است، توانسته امتیاز ۲۰۰ یعنی خوب را کسب کند و زعفران ایران در جهان با تلاش‌های فراوان از امتیاز ۱۹۰ یعنی خوب به امتیاز ۲۲۰ خواهد رسید درحالیکه زعفران ایران از امتیاز ممتاز جهانی هم بالاتر است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان نیز با تأکید بر اهمیت استانداردسازی بسته‌بندی گیاهان دارویی اظهار کرد: حداقل‌ها در بسته‌بندی گیاهان دارویی باید رعایت شود چراکه مواد بسته‌بندی، قابل انتقال به موارد درون بسته‌بندی است.

قاسم اسدیان با بیان حساسیت‌های موجود در آزمایش مواد اولیه بسته‌بندی و خود گیاهان دارویی اظهار کرد: کالای صادراتی برای کشورهای دیگر، الزام به رعایت حداقل استانداردهای لازم هستند که در غیر این‌صورت کالا به ایران بازگرداننده می‌شود، در حالی که این حساسیت‌ها برای بازار داخل هم باید رعایت شود.

وی شناسایی، کشت و توسعه گیاهان دارویی را از اهداف تشکیل این کمیته برشمرد و درباره صادرات زعفران در بازار ایران افزود: نیاز زعفران جهان ۳۰۰ تن است که ۲۵۰ تن این نیاز را ایران تأمین می‌کند این در حالیست که کشورهای اسپانیا، دوبی و قطر خریداران اصلی زعفران کشور هستند.

اسدیان برای تشریح بازار جهانی زعفران تصریح کرد: با توجه به کم‌کاری‌های ایران در بازار جهانی زعفران، شاهد از دست دادن موقعیت واقعی این بازار هستیم به طوریکه زعفران‌های فروخته شده به قیمت پایین از ایران به افغانستان ارسال و بسته‌بندی می‌شود و به کشورهای دیگر با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد، به طوری‌که تا ۱۰ سال آینده شاهد کسب عنوان بزرگترین صادرکننده زعفران توسط افغانستان خواهیم بود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز با اعلام میزان کشت گیاهان دارویی در همدان مطرح کرد: قالب تولیدات استان رازیانه و گشنیز است به طوریکه  از ۱۱ هزار و ۶۹۰ تن تولید، ۱۱ تن اختصاص به رازیانه و گشنیز دارد و ۶۰۰ تن مربوط به گونه‌های دیگر دارویی است.

شهرام پرورش با تأکید بر وضعیت نابسامان بازار فروش گیاهان دارویی در استان گفت: ۹۷ درصد رازیانه کشور را استان همدان تولید می‌کند اما تجار ترک به صورت خام و با قیمت کم از ایران خارج می‌کنند همچنین بیشتر گیاهان دارویی استان به صورت خام به شهرهای دیگر فروخته می‌شود که در تلاش برای جلوگیری از این اقدامات هستیم.

مدیر فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان باعلام تعداد کارخانه‌های موجود بسته‌بندی گیاهان دارویی در کشور گفت: تنها ۲ کارخانه بسته‌بندی گیاهان دارویی وجود دارد که ویژه کالاهای صادراتی است.

دارا دستان درباره کارخانه‌های بسته‌بندی گیاهان دارویی، اضافه کرد: در حال ثبت ۳ کارخانه بسته‌بندی گیاهان دارویی در استان هستیم.وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بسته‌بندی و بازرسی به عطاری‌ها بیان کرد: با توجه به تصویب آئین‌نامه‌ای در تیرماه تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی باید با مهر سازمان غذا و دارو بسته‌بندی شوند و پس از ابلاغ این آئین‌نامه به تمامی استان‌های  کشور، بازرسی از عطاری‌ها آغاز خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.