×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صدرنشینی زعفران در صادرات ارزان کشور

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای ارائه شده در هشت ماهه اول سال جاری، بالغ بر ۳۳۰ میلیون دلار انواع گل و گیاه و حبوبات به کشورهای مختلف صادر شده است که در مجموع وزن صادرات این بخش بالغ بر ۲۴۳ هزار و ۶۰۰ تن بوده است. این رقم اگرچه در قیاس با سال گذشته از نظر ارزش ۱۴.۳ درصد رشد داشته اما وزن محصولات صادر شده در این بخش نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ حدود ۴۰  درصد بیشتر بوده است.

زعفران همچنان صدرنشین است

در میان اقلام این بخش و در مدت اشاره شده بالغ بر ۱۶۹.۶ میلیون دلار ارزش صادرات زعفران بوده و وزن این محصول نیز ۱۱۴ هزار تن اعلام شده است که در مقایسه با ۹۴ هزار تن سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است. رشد ارزشی صادرات این بخش نیز معادل ۲۲ درصد اعلام شده است.

همچنین در این مدت ریشه و عصاره شیرین بیان به بیش از ۲۵ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته و بالغ بر ۶۰۰۰  تن محصول در این حوزه صادر شده است. زعفران از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۵.۴ و ۵.۴ درصد نسبت به سال قبل آن افزایش داشته است.

صادرات گل و غنچه افت کرد

گل شاخه بریده و غنچه گل دیگر محصولی است که در هشت ماهه اول امسال صادراتی بالغ بر چهار میلیون دلار داشته و از نظر وزنی ۳۶۰ تن محصول در این بخش صادر شده است.

از نظر وزن و ارزش صادرات این بخش در سال جاری به ترتیب ۵.۲ و ۲۸.۵ درصد کاهش داشته است.

طبق آمارهای ارائه شده تا پایان آبان‌ماه سال جاری بالغ بر ۵۸۰۰ تن گیاه دارویی به کشورهای مختلف صادر شده و در این حوزه بالغ بر ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارزآوری صورت گرفته است اما همان طور که اشاره شد صادرات این بخش از نظر وزنی ۷۵ درصد افزایش و از نظر ارزش تنها ۲۳.۶ درصد افزایش را تجربه کرده است. به عبارت دیگر اگر طبق قیمت‌های سال قبل هم در نظر بگیریم، در بازارهای جهانی قیمت گیاهان دارویی ایران به کمتر از یک سوم رسیده است. همچنین در حوزه گیاهان زینتی در این مدت ۶.۷ میلیون دلار درآمدزایی ارزی وجود داشته و محصولات در وزن ۲۳۰۰ تن صادر شده اند. با این وجود صادرات گیاهان زینتی از نظر وزنی ۱۷.۸ درصد و از نظر ارزش ۲۸.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

چای ایرانی در دنیا گران شد

در هشت ماهه اول سال جاری بالغ بر ۷۵۰۰ تن چای ایرانی به کشورهای مختلف صادر شده است که اگرچه این رقم به نسبت سال گذشته شش درصد کاهش داشته است اما ارزآوری در این حوزه افزایش داشته و رقمی بالغ بر ۱۱.۳ میلیون دلار مربوط به صادرات انواع چای ایرانی بوده که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۸.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گرانی حبوبات ایرانی در بازارهای جهانی

در بخش حبوبات نیز ادر این مدت بالغ بر ۶۰۰۰ تن محصول به ارزش ۹۰۰۰ میلیون دلار صادر شده است که این رقم اگرچه از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد اما با این وجود ارزآوری در این حوزه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸.۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین در بخش سایر نباتات علوفه‌ای، ادویه‌جات، غلات، صمغ و … در این مدت بالغ بر ۲۱۵ هزار و ۵۰۰ هزار تن محصول با ارزشی بیش از ۸۶.۶ میلیون دلار صادر شده است که اگرچه وزن این صاردات ۴۷.۳ درصد رشد داشته اما در نهایت ارزش آنها تنها ۱۰.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر محصولات این بخش نیز در بازارهای جهانی به مراتب ارزان‌تر از سال قبل شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.