×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زعفران بدون‌ پروانه بهداشتی تقلبی است

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  خبرگزاری تسنیم، حسین زارع بیدکی ــ کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی اظهار داشت: بخش عمده زعفران بدون پروانه بهداشتی موجود در بازار شهرها و مراکز فروش تقلبی است.

زارع بیدکی افزود: عموماً زعفران بدون‌ پروانه بهداشتی در بازار حاوی رنگ مصنوعی و تقلبی است ،هرچند بعضاً نوع پروانه‌دار نیز حاوی رنگ هست ولی به‌نسبت بسیار کمتر است.

وی یادآور شد: لذا بر مصرف کنندگان لازم است هنگام خرید این محصول و در راستای سلامت خود به داشتن پروانه بهداشتی و تاریخ تولید آن دقت و وسواس بیشتری داشته باشند.

زارع بیدکی اضافه کرد: انتهای هر یک از کلاله‌های گل زعفران قسمتی به‌نام خامه (کنج) که به‌رنگ سفید یا زرد و به‌طول یک تا پنج سانتی‌متر است ختم می‌شود.

این کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه محصول اصلی زعفران کلاله‌های سرخ‌رنگ گل زعفران است که خامه از آن جدا، خارج و خشک شده است، اظهار کرد: از هر ۷۵ هزار گل، یک کیلوگرم زعفران خشک به‌دست می‌آید.

زارع بیدکی افزود: امروزه عمده‌ترین مناطق کاشت این محصول ایران و اسپانیا است، در کشور ما مناطق عمده زیرکشت این گیاه در جنوب خراسان (تربت‌حیدریه، رشتخوار، کاشمر، زوزن، گناباد، بشرویه، بجستان، فردوس، قائن، سراوان، طبس و بیرجند) قرار دارد.

وی با ابراز اینکه به‌علت شباهت چشمگیر یک نوع رنگ مصنوعی خوراکی به‌نام «Sun Set yellow» با رنگ زعفران و عرضه آن به بازار، راه تهیه زعفران تقلبی هموار شده است گفت: به این صورت که افراد سودجو با استفاده از روش‌هایی برای کسب درآمد نامشروع اقدام به تولید زعفران تقلبی می‌کنند.

کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: شیوه‌های تقلب شامل رنگ کردن خامه زعفران با رنگ استخراج‌شده از کلاله یا رنگ‌های طبیعی و مصنوعی، اضافه کردن گلبرگ‌های گلرنگ یا همیشه‌بهار به زعفران، رنگ کردن کلاله (کاکل) ذرت و اضافه کردن آن به زعفران، رنگ کردن دوباره زعفران مصرف‌شده، و اضافه کردن کلاله حاصل از گل‌های گونه‌های دیگر به زعفران ــ که معمولاً کوتاه‌تر و فاقد ترکیبات رنگی قابل استخراج است ــ می‌باشد.

به گزارش سازمان غذا و دارو ــ زارع بیدکی ادامه داد: سنگین کردن زعفران با افزودن رطوبت یا آغشته کردن آن با روغن، عسل، گلیسیرین، محلول نیترات، پتاسیم، نیترات آمونیم، شکر پخته‌شده و … از دیگر شیوه‌های زعفران تقلبی است.

وی یادآور شد: تقلب به‌دلایلی مانند قیمت قابل توجه زعفران به‌عنوان یکی از گرانترین مواد غذایی و ارزان و در دسترس بودن مواد اولیه تهیه زعفران تقلبی شامل رنگ‌های خوراکی، طبیعی، مصنوعی و انواع تارهای مشابه کلاله زعفران همواره به‌عنوان یک مورد طلایی تقلب مطرح شده است.زعفران از گیاهان بومی فلات ایران است که به سایر نقاط جهان برده شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.