×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اثر روغن دانه گیاه سیاه ‌دانه (.Nigella sativa L) بر سطح لیپیدهای خون داوطلبان سالم – یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سوکور

امینی محسن,فلاح حسینی حسن,محتشمی رضا*,صادقی زینب,قمرچهره محمدابراهیم

* تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)

 

روغن دانه گیاه سیاه‌ دانه (روغن سیاه ‌دانه) در طب سنتی بسیاری از کشورها به تنهایی و یا همراه با دیگر ترکیبات در درمان بیماری ‌های متعدد از جمله هیپر لیپیدمی تجویز می ‌شود.
در این تحقیق هدف بررسی اثر تجویز روغن سیاه ‌دانه بر سطح لیپیدهای خون افراد داوطلب سالم در یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دو سوکور بود.
تعداد ۷۰ نفر داوطلب سالم با سطح کلسترول خون بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلی ‌گرم در دسی لیتر به طور تصادفی در دو گروه روغن سیاه ‌دانه و دارونما تقسیم شدند. داوطلبان گروه روغن سیاه‌ دانه و گروه دارونما بعد از ورود به مطالعه به ترتیب روزانه دو بار ۲٫۵ میلی ‌لیتر روغن سیاه ‌دانه و دارونما به مدت ۸ هفته مصرف نمودند. از داوطلبان هر دو گروه قبل از ورود به مطالعه و سپس بعد از ۸ هفته آزمایش ‌های خون شامل TG، cholrsterol، HDL، LDL،ALT ، AST، BUN، creatinine، FBS،HbA1C در حالت ناشتا انجام شد. نتایج به دست آمده از گروه روغن سیاه‌ دانه در پایان مطالعه با گروه دارونما مقایسه و آنالیز آماری انجام شد.
نتایج حاکی از آن است که سطح کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسرید در گروه روغن سیاه‌ دانه در پایان مطالعه در مقایسه با گروه دارونما کاهش معنی ‌دار داشت. به علاوه سطح گلوکز خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله در گروه روغن سیاه‌ دانه در پایان مطالعه در مقایسه با گروه دارونما کاهش معنی ‌دار داشت.
مصرف خوراکی روغن سیاه دانه در افراد داوطلب سالم موجب کاهش سطوح کلسترول تام، کلسترولLDL ،‌ تری ‌گلیسرید، گلوکز خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله می ‌شود.

دانلود متن کامل مقاله

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.