×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ممنوعیت واردات سیاهدانه به کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی از ممنوعیت واردات گیاه سیاه دانه به کشور خبر داد و گفت: با تولید  ۳۰ هزار سیاه دانه از واردات این محصول بی نیاز شده ایم.

وی گفت: این گیاه مصرف زیادی در صنعت غذایی و دارویی کشور دارد و در طب سنتی نیز برای انواع داروها استفاده می شود.

زینلی با بیان اینکه در سال ۹۷ تنها ۲۰۰ هزار سیاه دانه در کشور کشت می شود و وارد کننده عمده آن بودیم، افزود: تقاضای بالایی از این  محصول در کشور وجود داشت و برآوردها نشان داد که سالانه ۳هزار تن سیاه دانه از این محصول وارد کشور میشده است.

به گفته وی، در گذشته کشت این گیاه در کشور وجود دارد و در مناطق سردسیری کشت و آن انجام می شده است

مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره اینکه به دلیل کامل نبودن مکانیزاسیون این محصول تولید آن در کشور متوقف شده بود، افزود: به دلیل بالا بودن هزینه های تولید این محصول در کشور کشت نشده است.

زینلی یادآور شد: طی سه سال اخیر و با تلاش‌های انجام شده منبع ژنتیکی گیاه را قوی کردیم و بذر سالم دانه های دارای قوه نامیه و خالص را به کشاورزان دادیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کل فرایند برداشت و پس از برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون کل زنجیره عرضه مکانیزه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سطح زیر کشت این محصول را به ۲هزار و ۴۰۶ هکتار رساندیم، گفت: از این میزان سطح زیر کشت  ۳۰ هزار تن سیاه دانه تولید شد.

مجری طرح گیاهان دارویی یادآور شد: در طی این سه سال طوری عمل کردیم که کیفیت و کمیت سیاه دانه به رقبای خارجی برسد؛ لذا برای اولین بار در ماه جاری واردات سیاه دانه کشور را ممنوع کردیم و تا اطلاع ثانوی ورود هرگونه سیاهدانه به کشور ممنوع است.

وی استان های عمده تولید کننده این محصول را گلستان و چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: تجار توجه ویژه‌ای به تولیدات داخلی داشته باشند از ثبت سفارش سیاهدانه خودداری کنند.

وی گفت:  در سال گذشته آمریکا ۲۵ میلیون دلار این گیاه را از کشورهای هند و سوریه خریداری کرده است و هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد تقاضای جهانی برای این محصول افزایش پیدا میکند. 

به گفته مجری طرح گیاهان دارویی، کشورهای هند، سوریه و مصر عمده صادر کنندگان این محصول هستند.

وی در پایان گفت:  برنامه ریزی شده تا در سال آینده علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات این محصول را در رأس امور کارها قرار دادیم، زیرا سیاه دانه در کشور ما از نظر خواص دارویی روغن و غذایی نسبت به سیاه دانه های خارجی کیفیت بیشتری دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.