×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

درخت چای گیاهی است همیشه سبز که در طبیعت و به حال وحشی ارتفاع آنبه ۶ تا ۷ و گاهی به ۱۵ متر می‌رسد. نام علمی چای که مورد قبول بیشتر گیاهشناسان است Camellia sanensis و گاهی Camellia teiferaبرای هر دو نوع چای سیاه و چای سبز می‌باشد کاملیا نیز مانند چای درختچه همیشهسبز و از نظر اکولوژی کاملا شبیه به درخت چای می‌باشد. 

موطن اصلی چای و انتشار آن در سایر ممالک درخت چای که اصل آن از چین است و اول به عنوان دارو مصرف می‌شد ولیاز قرن ۶ میلاد به بعد در چین به عنوان آشامیدنی و برای رفع تشنگی و خستگیمورد استفاده قرار گرفته است. شناسایی چای در اروپا تقریبا از اوایل قرن۱۷ شروع شد وبه تدریج در ممالک هلند ، آلمان ، فرانسه ، انگلستان ، روسیهو بالاخره در ۱۶۹۰ در ممالک متحده آمریکایی شمالی مصرف آن رواج گرفت. ازنظر کاشت و مصرف چای چین اولین محلی است که این گیاه در آنجا کاشته شده وبه مصرف رسیده است و از این کشور به سایر نقاط برده شده است. 

مشخصات گیاهشناسی درخت چای برگ درخت چای که از نظر اقتصادی و بهره برداری قسمت اصلی این گیاه راتشکیل می‌دهد همیشه سبز است و دارای شکل کشیده نوک تیز بوده و کناره آندارای دندانه‌های ریز است و برگها بطور متناوب اطراف شاخه قرار گرفته‌اند.موقعی که برگها کوچک و جوان هستند پوشیده از کرکهای سفید ولی برگهای مسنصاف ، براق و بدون کرک می‌باشند. گلهای درخت چای بطور خوشه‌ای و مجتمع ویا تک گل در بغل برگ ظاهر می‌شوند و دارای ۵ گلبرگ و ۵ تا ۷ کاسبرگ وتعداد زیادی پرچم هستند. تخمدان دارای ۳ تا ۴ حفره بوده که درکدام از یک تا ۴ دانه مشاهده می‌شود میوه چای یک کپسول است. 

ترکیب شیمیایی :

برگ چایمواد متشکله برگ چای عبارتند از مواد سلولزی ، مواد صمغی ، دکسترین ، پکتین ، مواد چربی ، مواد مومی ، نشاسته ، قند ، اسید گالیک ، اسید اگزالیک ، کورستین ، مواد پروتئینی ، الیاف ، مواد معدنی ، تانن ،کافئین یا تئین ترکیبات معطر و بالاخره دیاستاز.

آب و هوای مطلوب چای درخت چای جزء گیاهان مناطق گرمسیر مرطوب می‌باشد یعنی در نواحی کهمعمولا مقدار گرما هیچگاه به صفر درجه نمی‌رسد و نزولات آسمانی نیزسالیانه در حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیمتر است. این گیاه تا اندازه‌ای مقاومبه سرما بوده و بدین ترتیب اگر سرما با برف همراه باشد بطوری که برفبوته‌ها را بپوشاند تا ۵درجه سرما را تحمل می‌کند.

تنها عامل محدود کننده سطح کاشت چای علاوه بر نوع خاک ، رطوبت هوا و مقدار بارندگی سالیانه محل کاشت می‌باشد. رطوبت زیاد مورد نیاز بوته چایبیشتر در رطوبت هوا می‌باشد تا رطوبت در خاک. از این نظر زمین باید نمباشد. اراضی سنگین و باتلاقی برای کاشت و دادن محصول به هیچ عنوان خوبنیست. رطوبت زاید در اطراف ریشه باعث پوسیدن آن شده و گیاه را از بین می‌برد. 

خاک مطلوب چایبوته چای گیاهی است فرار از آهک بنابراین از نظر واکنش شیمیایی چایرا باید در خاکهای ترش (اسیدی) کاشت. حد اسیدیته خاک برای این محصول درحدود ۵٫۵ است و هر گاه pH از این مقدار تجاوز کرد و یا کمتر شد باید با وسایل مناسب میزان اسید خاکرا به ۵٫۵ رساند. هر گاه اسیدی خاک زیادتر از این مقدار شد با دادن کودهایقلیایی و یا مخلوط کردن آهک به مقدار مناسب میزان اسیدی خاک را اصلاحمی‌کنند.

هر گاه pH بیشتر از این مقدار شد با مخلوط کردن مقداری گرد گوگردکه ممکن است تا ۶۰۰ کیلو در هکتار برسد اسیدی خاک را به حد لازم زیادمی‌کنند.

ناسب‌ترین خاک برای کاشت چای اراضی شنی و رسی فاقد آهک یا هرماده قلیایی دیگر می‌باشد که مقدار زیادی مواد هوموس دارا باشد. 

کود مورد استفادهکودهای ازته نشین بیش از هر نوع کود دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد علاوه بر کودهای ازته ، کلیه املاح ازت و فسفر و پتاس نیز برای تقویت گیاه لازم می‌باشد و یکی دیگر از کودهایی که از نظر قیمت نسبتا ارزان است و از نظر اصلاح خواص فیزیکی و شیمیایی زمین نیز مورد توجهمی‌باشند کود سبز است. کود سبز علاوه بر اینکه تولید هوموس کرده و مقدارقابل توجهی ازت به زمین می‌دهد همچنین در فصل تابستان که تابش و حرارتآفتاب زیاد است برگ بوته‌های چای را از سوختن در مقابل آفتاب حفظ می‌کند. 

ادیاد درخت چایازدیاد نهال چای به چند طریق انجام می‌گیرد یکی بوسیله تولید مثل جنسی یعنی با کاشت بذر چای در خزانه و دیگری بوسیله غیر جنسی که عبارت است از ازدیاد بوسیله قلمه و خواباندن شاخه و در بعضی موارد استثنای ازدیاد بوسیله پیوند 

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.