×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هشدارهای ویژه و اقدامات احتیاطی در مصرف بیش از حد چای سیاه و سبز

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، برخی از این عوارض می تواند شامل سردرد، عصبی شدن، مشکلات خواب، استفراغ، اسهال، تحریک پذیری، ضربان قلب نامنظم، لرزش، سوزش قلب، سرگیجه، صدای زنگ در گوش، تشنج و گیجی باشد. همچنین مصرف زیاد چای سیاه و سبز یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می تواند وابستگی روانی ایجاد کند.

بنابراین لازم است به برخی اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه در این زمینه توجه کرد: 

بارداری و شیردهی: اگر باردار یا شیرده هستید، بیش از ۲ لیوان در روز چای سیاه  و سبز مصرف نکنید. این مقدار چای حدود ۲۰۰ میلی گرم کافئین را تأمین می کند. مصرف بیش از این مقدار در دوران بارداری احتمالا غیر ایمن است و ممکن است با افزایش خطر سقط جنین، افزایش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و وزن پایین نوزاد هنگام تولد همراه باشد.

برای مادر شیرده نوشیدن بیش از سه لیوان چای سیاه و سبز  در روز ممکن است تحریک پذیری کودک را افزایش دهد و باعث افزایش حرکات  بیشتر روده او شود.

کم خونی: نوشیدن چای سیاه و سبز  ممکن است کم خونی را در مبتلایان به کمبود آهن بدتر کند. بهتر است از یک ساعت قبل غذا تا دو ساعت بعد از غذا به ویژه ناهار، از مصرف چای که شامل انواع چای سیاه، سبز، گیاهی و… است، پرهیز کرد.

اختلالات اضطرابی: کافئین موجود در چای سیاه و سبز ممکن است باعث بیشتر شدن اضطراب شود.

اختلالات خونریزی: دلایلی وجود دارد که کافئین موجود در چای سیاه می تواند باعث کندی لخته شدن خون شود، اگرچه این مورد در افراد نشان داده نشده است ولی در صورت بروز اختلال خونریزی، کافئین را با احتیاط مصرف کنید.

مشکلات قلبی: کافئین موجود در چای سیاه و سبز باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم در افراد خاص می شود. اگر بیماری قلبی دارید، مصرف کافئین را محدود کنید.

دیابت: کافئین موجود در چای سیاه ممکن است قند خون را تحت تأثیر قرار دهد. اگر مبتلا به دیابت هستید بیشتر از دو فنجان در روز چای ننوشید.

اسهال: کافئین موجود در چای سیاه و سبز، به ویژه هنگامی که به مقدار زیادی مصرف شود، ممکن است اسهال را بدتر کند.

تشنج: چای سیاه  و سبز حاوی کافئین است. این نگرانی وجود دارد که مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث تشنج یا کاهش اثرات داروهای مورد استفاده برای جلوگیری از تشنج شود. اگر تا به حال تشنج داشته اید از مقادیر زیاد کافئین یا مکمل های حاوی کافئین مانند چای سیاه استفاده نکنید.

گلوکوم (آب سیاه): کافئین موجود در چای سیاه و سبز ممکن است باعث افزایش فشار داخل چشم شود. این افزایش در طی ۳۰ دقیقه اتفاق می افتد و حداقل ۹۰ دقیقه طول می کشد.

در افرادی که سابقه ژنتیکی ابتلا به سرطان  مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، آندومتریوز یا فیبروم های رحمی دارند چای سیاه ممکن است مانند هورمون استروژن عمل کند. هورمون استروژن در این افراد می تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد. اگر شرایطی دارید که با قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر می شود از چای سیاه استفاده نکنید.

فشار خون بالا: کافئین موجود در چای سیاه ممکن است فشار خون را در افرادی که فشار خون بالا دارند، افزایش دهد. با این حال به نظر نمی رسد افرادی که مرتبا چای سیاه یا سایر محصولات کافئین دار می نوشند دچار فشار خون بالا شوند.

سندرم روده تحریک پذیر: کافئین موجود در چای سیاه و سبز به ویژه هنگامی که به مقدار زیادی مصرف شود، ممکن است اسهال را بدتر کند و علائم IBS را بدتر کند. IBS یا سندرم روده تحریک پذیر با احساس ناراحتی، درد مزمن در ناحیه شکم، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای بدون هرگونه علت دیگری مشخص می‌شود. اسهال یا یبوست ممکن است در افراد مبتلا به صورت متناوب دیده شوند. IBS یا سندرم روده تحریک پذیر در اغلب بیماران منجر به شرایط خطرناک نمی‌شود و آسیبی دائمی به روده بزرگ نمی‌رساند، ولی می‌تواند به علت عوارض جانبی باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره شود. افراد مبتلا به این بیماری اغلب بیش از دیگران دچار ریفلاکس معده می شوند. IBS یک گروه از نشانه های روده ای است که معمولا با یکدیگر همراه می شوند. علائم و نشانه ها از شدت و طول مدت، فرد تا فرد متفاوت است. سندرم روده تحریک پذیر می تواند سبب آسیب روده در بعضی موارد شود.

پوکی استخوان: کافئین باعث افزایش میزان کلسیم موجود در ادرار می شود. این موضوع ممکن است استخوان ها را تضعیف کند. بنابراین بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین (تقریباً ۳-۲ لیوان چای سیاه) در روز مصرف نکنید. مصرف مکمل کلسیم  ممکن است در جبران تلفات کلسیم کمک کند.

مثانه بیش فعال: کافئین ممکن است خطر ابتلا به مثانه بیش فعال را افزایش دهد. کافئین موجود در چای سیاه همچنین ممکن است علائم را در افرادی که مثانه بیش فعال دارند، بدتر کند.

کم کاری تیروئید: نوشیدن سه لیوان چای سبز و سیاه در روز باعث تامین کل فلوراید مورد نیاز روزانه بدن بزرگسالان می شود. در عین حال دریافت بیش از اندازه فلوراید (بیش از ۳ لیوان چای) ممکن است باعث کم کاری تیروئید شود.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، لازم به ذکر است که مضرات استفاده زیاد از چای سیاه که عمدتا به دلیل داشتن کافئین است، شامل چای سبز هم می شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.