×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

تیره کَوَر :‌Capparidaceae

اسم علمی کَوَر :Capparis spinosa

 اسم انگلیسی:Common caper-bush

                               

 گیاهشناسی

گیاهی زیبا، دارای شاخه های متعدد، پوشیده از کرک و به طول ۱ تا ۵/۱ متر است.انشعابات ساقه گیاه از یک ناحیه چوبی شده که در واقع قاعده ساقه محسوب می شود. منشاء گرفته، وضع غالبا” گسترده بر روی زمین پیدا می کند. برگهای آن ساده، عاری از دندانه به رنگ سبز روشن و دارای دو زائده خارمانند ( استیپول ) در محل اتصال دمبرگ به ساقه است. گلهای درشت آن، رنگ سفید مایل به گلی دارد. در داخل پوشش گل تعداد فراوانی پرچم دراز وجود دارد. میوه آن که در قسمت انتهایی یک زائده دراز (نهنج) بوجود می آید، بیضوی، گوشتدار ودر آغاز به رنگ سبز روشن است ولی تدریجا” مایل به قرمز می گردد.

 

 

خواص دارویی و موارد مصرف

قسمت مورد استفاده گیاه جوانه ها یا تکمه های مولد گل آن است که در صنایع غذایی خوابانیده آن در سرکه مصرف بسیاری دارد. پوست ریشه گیاه در بیماریهای مربوط به کبد وطحال مصرف می شود و از آن به عنوان مدر، قابض و مقوی استفاده می شود. مطالعات جدید اثر مفید آن رادر هیستری و حالات عصبی و نیز در درمان بیماری هپاتیت تأیید کرده است.

 

پراکنش

منشاء این گیاه برخی از نواحی آسیا بوده ودر برخی از نواحی مدیترانه اقدام به کشت آن می کنند، در ایران در نواحی مختلف از جمله دامنه های البرز، بلوچستان و شیراز و خراسان نیز می روید.

 

نیازهای اکولوژیکی

در اراضی متروکه و دامنه های نسبتا” خشک کوهستانهای کم ارتفاع یافت می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.