×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رونق گرفتن کشت روناس در یزد

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، علیرضا احمدی، در گفت و گو با ایرنا افزود: تا چند سال قبل ۴۵۰ هکتار از اراضی منطقه به کشت این گیاه اختصاص داشت که به علت کاهش قیمت و مشکل برداشت با کاهش سطح زیرکشت مواجه شد .

وی اضافه کرد: این محصول که هم اکنون با افزایش قیمت مناسب و اقبال بازار روبه رو شد، انتظار می رود، روند کشت آن به سطح قبل و حتی بالاتر افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این شهرستان در حال حاضر با ۲۵۰هکتار سطح زیرکشت روناس در رتبه نخست کشور قرار دارد، اظهار کرد: گیاه روناس اسفند ماه کشت و شهریور ماه سال سوم برداشت می شود.

به گفته وی روناس گیاهی چند ساله ، کارا و برای رنگرزی بسیار مورد توجه صنعتگران است و سال های اخیر ارزش زیادی پیدا کرده است .

وی اضافه کرد: ریشه سه تا چهار ساله این گیاه علاوه بر رنگ قرمز ثابت و خوش رنگ است که نقش بند قالی ایرانی است و به عنوان یکی از طبیعی ترین رنگ ها و جلا دهنده کرم های آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد و از ریشه آن در کشورهای اروپایی جهت داروسازی و لوازم آرایشی استفاده می شود.

مدیر جهاد کشاورزی اردکان با بیان اینکه این گیاه مقاوم به شوری است و به عنوان شیرین کننده خاک های شور مناطق بیابانی استفاده می شود، تصریح کرد: در صورت کشت به موقع و نگهداری مناسب افزون بر ۱۳ تن ریشه خشک در هر هکتار

برداشت می شود.

وی عنوان کرد روناس از جمله گیاهان کم آبخواه است و علاوه بر ریشه پرکاربرد آن ، علوفه ای مناسب برای دام هاست.

روناس سائیده شده عموما برای رنگ آمیزی پشم، کرک و تهیه رنگ لاکی قالی در ایران به مصرف می رسد و برای تثبیت بعضی از رنگ های دیگر که از کاه، پوست انار و پوست گردو به دست می آید نیز استفاده می شود .

همچنین برای تهیه ماهی دودی و رنگ آمیزی دیوار در قدیم از روناس استفاده می کردند و با مخلوط کردن با ماسه و آهک یک نوع روپوش قرمز رنگ به دست می آوردند که برای تزیین دیوار با دم گیری گچ به کار می بردند.

اردکان ۹۸ هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.