×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز برداشت گیاه روناس در بافق

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایانا، علی اکبر رحمتیان متوسط تولید این محصول را در هر هکتار ۱۱ تن ذکر کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال ۹۹۰ تن محصول از مزارع برداشت کنند.

به گفته وی، با توجه به اقدامات انجام شده از سوی مدیریت جهاد کشاورزی مانند آموزش‌های ترویجی، توزیع به موقع کود، بازدید کارشناسان و بالا بودن قیمت فروش محصول در بازار از جمله دلایل افرایش تولید است.

مدیر جهاد کشاورزی بافق اظهار کرد: معمولا این محصول اواخر زمستان کشت می‌شود و پس از چهار سال، کار برداشت آن از نیمه دوم شهریورماه آغاز و تا پایان مهر انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بازدهی مطلوب اقتصادی و مقاوم بودن گیاه روناس به آب و خاک شور، کشت این گیاه با  حدود ۱۰۰ بهره بردار مورد توجه کشاورزان شهرستان قرار دارد.

به اظهار این مسئول، روناس به خاطر رنگ طبیعی ریشه آن در صنعت رنگرزی الیاف و نساجی مورد اقبال صنعتگران این رشته قرار گرفته و به عنوان محصول صادراتی، مشتریان فراوانی نیز دارد.

وی خاطرنشان کرد: روناس در طب سنتی برای رفع بیماری های پوستی، درمان گرفتگی عضلات بدن، ترمیم زخم و پایین آمدن اوره خون نیز موثر است.

رحمتیان افزود: به دلیل ویژگی منحصر به فرد روناس در صنایع فرش، محصولات دارویی و بهداشتی، تولید این محصول در بافق همچنان رونق دارد.

وی، روناس را یکی از محصولات قدیمی بافق عنوان کرد و با بیان اینکه خاصیت ماندگاری ریشه این محصول از دیگر ویژگی آن است، افزود: کشاورزان می‌توانند روناس برداشت شده را برای مدت طولانی تا زمان مناسب بازار خرید، به صورت فله‌ای در انبار نگهداری کنند.

مدیر جهادکشاورزی بافق تصریح کرد: ریشه روناس پس از برداشت و خشک شدن برای ساییدن روانه کارگاه می شود و بعد از ساییدن و جداسازی پوسته از مغز، به درجه یک،۲ و سه تقسیم می‌شود.

در استان یزد علاوه بر بافق در شهرستان اردکان کشت گیاه روناس از رونق خوبی نیز برخوردار است.

وسعت زمین‌های زیرکشت محصولات زراعی و باغی بافق، ۶ هزار و ۲۹۰ هکتار است که توسط ۱۱۷ حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و ۱۲۰ رشته قنات، آبیاری می‌شود.

پسته، خرما، زعفران، جو، گندم ، چغندر، شلغم ، روناس، گیاهان دارویی و علوفه‌ای از مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان بافق است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.