×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهره برداری گیاهان دارویی از ۵۰ هزار هکتار مراتع کشور

مدیرکل مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تعهد کشت و بهره برداری ۵۰ هزار هکتار گیاهان دارویی به دفتر امور مراتع کشور خبر داد.

ابوالفضل یاوری در جلسه هماهنگی و عملیاتی کردن احیاء و توسعه گیاهان دارویی و صنعتی که با حضور معاونین و روسای ادارات مرتع استان های تهران، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان برگزار شد، به ظرفیت خوب مراتع برای کشت گیاهان دارویی تاکید کرد.

وی تصریح کرد: از ۱۰۰ هزار هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی که به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ابلاغ شده است، دفتر امور مراتع سازمان تعهد کاشت ۵۰ هزار هکتار گیاهان دارویی دارد. در دو سال اخیر بحث توسعه کشت تلفیقی گیاهان دارویی در طرح‌های مرتعداری به منظور اقتصادی کردن فعالیت‌های مرتعداری در قالب تهیه طرح و همچنین احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی مطرح شده است.

یاوری با بیان اینکه مراتع عرصه وسیعی را در کشور در بر می گیرد، تصریح کرد: دو رویکرد اصلی پیش روی مراتع وجود دارد که اولین رویکرد در این حوزه بحث مشارکت مردمی است. در این راستا باید به مردم اعتماد و به گونه ای ساختارسازی انجام شود و اقدامات حوزه امور مراتع اقتصادی شده و به خود مردم واگذار کرد.

مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، اقدامات اجرایی و مشارکت بهره برداران استان گلستان را در بخش مراتع و در قالب طرح های مرتعداری مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید از ظرفیت های مختلف از جمله بهره برداران استفاده و عرصه های مرتعی را تقویت کرد.

مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که بعضی استان ها در حوزه مشارکت و گیاهان دارویی اقدامات مناسبی داشته اند، گفت: در این جلسه استان ها برنامه های عملیاتی و نحوه رسیدن به تعهد کشت گیاهان دارویی خود را اعلام کنند. ضمن اینکه  ضروری است هر هفته گزارش اقدامات انجام شده در زمینه اجرایی کردن کشت گیاهان دارویی به سازمان اعلام شود.

یاوری پیشنهاد کرد که یک سند راهبردی تولید گیاهان دارویی در یک افق یک یا دو برنامه ای پیش بینی شود.

در ادامه این جلسه، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان یکی از اهداف اصلی و مهم اجرای پروژه کشت گیاهان دارویی و صنعتی در مراتع استان گلستان را تحقق منویات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و افزود: کاشت گیاهان دارویی را می توان مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

ابوطالب قزل سفلو ادامه داد: عرصه های مرتعی و منابع طبیعی پتانسیل خوبی در زمینه کشت گیاهان دارویی دارند و باید تلاش شود تا در مراتع از تامین علوفه به سمت کشت گیاهان دارویی و سایر پتانسیل ها و کارکردهای مراتع بهره برداری گردد.

وی تصریح کرد: ارزش علوفه مراتع درصد کمی از کارکردهای مراتع است و ارزش اکولوژیکی گیاهان دارویی در مرتع بالاتر از ارزش علوفه ای آن ها است.

قزل سفلو تاکید کرد: امروزه باید سریع تر به اقدام و اجرا رسید و در طرح های مرتعداری چند منظوره که تهیه شده از افراد علاقه مند و پیش رو برای اجرای این طرح ها بهره گیری شود.

وی به اصلاح شیوه های سنتی بهره برداری از مراتع به دلیل جلوگیری از سیر قهقرایی مراتع و فرسایش خاک و بیابان زایی که یکی از اهداف مهم توسعه کشت گیاهان دارویی است اشاره کرد و افزود: اگر مرتعداری چند منظوره اجرا نشود، پوشش گیاهی و تنوع گونه های مراتع به حد مطلوب و اهداف مد نظر نخواهند رسید.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین در خصوص بازار مصرف گیاهان دارویی گفت: نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد و این انتظار است تا با ظرافت و دقت نظر ویژه ای در این خصوص پیش رفته و روی گونه هایی کار شود که بازار مطمئنی دارند به طوری که محصولات روی دست تولید کننده نماند.

قزل سفلو ادامه داد: در این مسیری که شروع شده باید گام های محکم تری برداشته تا نگاه مشارکتی چند منظوره و اعتماد مردم به این نوع کارها آسیب نبیند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در پایان صحبت های خود به ورود هدفمند در بحث توسعه و ترویج کشت گیاهان دارویی و صنعتی در قالب طرح های مرتعداری به مشارکت خود بهره برداران و جوامع محلی تاکید کرد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.