×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دانش پرورش و فرآوری بومی ریواس به نام نیشابور ثبت شد

خداکرم جلالی در آیین گرامیداشت ثبت ریواس به‌عنوان میراث ناملموس ایران اظهار کرد: این مراسم تلفیقی از معیشت و فرهنگ بومی شهر نیشابور است، شهری که آن را می‌توان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز گیاهان دارویی کشور معرفی کرد.

وی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی در کشور ما از وضعیت بسیار خوبی برخوردار هستند و از ۱۳ اقلیم در جهان، ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد و از نظر تنوع در جهان رتبه اول را داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تأکید کرد: ثبت ملی ریواس باعث می‌شود که مردم به آن و اثرات مفید آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

جلالی تصریح کرد: باید بر روی ریواس کار علمی صورت پذیرد تا فایده‌های آن به همه معرفی شود، همچنین دیگر شهرهای باید از نیشابور برای پرورش این گیاه آموزش بگیرند.

در ادامه سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار داشت: نیشابور اولین شهر ایران است که توانست به‌عنوان میراث ناملموس جهانی ثبت شود و آیین‌های خوبی داریم که می‌توان در سطح جهان معرفی شود.

مهدی کوثری تصریح کرد: تا قبل از این، دو میراث ناملموس ملی از نیشابور ثبت‌شده بود، که امروز به‌صورت رسمی دانش پرورش و فرآوری بومی ریواس به ثبت ملی رسید و لوح آن در این مراسم رونمایی شد.

وی در ادامه گفت: ریواس می‌تواند اشتغال و اقتصاد نیشابور را تحت تأثیر قرار دهد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: پنج منطقه درود، خرو، گرینه، میرآباد و بوژان به‌عنوان مراکز اصلی پرورش ریواس مطرح هستند.

کوثری بابیان اینکه ریواس در برخی شهرهای کشور نیز وجود دارد گفت: کیفیت این محصول در شهرستان نیشابور بی‌نظیر است و از این به بعد ریواس بانام نیشابور پیوند دائمی خورد.

وی بابیان اینکه سعی در معرفی دیگر آثار ناملموس نیشابور و ثبت ملی آن‌ها داریم تأکید کرد: برخی آیین‌های نیشابور متأسفانه به نام دیگر شهرهای ثبت‌شده است و تلاش می‌کنیم آن‌ها را به نحوی دیگر و با رویکرد جدیدی ثبت کنیم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.