×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۵۷۰ کیلوگرم بذر قاچاق گیاه دارویی آنغوزه در نیشابور شناسایی و توقیف شد.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیشابور گفت: به منظور مبارزه با قاچاق محصولات فرعی مرتعی و مراقبت از رویشگاه‌های گیاه دارویی آنغوزه، نیرو‌های یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیشابور با هماهنگی مراجع قضایی و نیروی انتظامی ۵۷۰ کیلوگرم بذر قاچاق گیاه دارویی آنغوزه را توقیف کردند.
حسین سهرابی ارزش ریالی این محموله را حدود ۳ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در این رابطه یک متهم دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.
وی توضیح داد: رویشگاه‌های اصلی گیاه آنغوزه در مراتع جنوبی، بخش میانجلگه شهرستان نیشابور است و به ویژه آنغوزه شیرین به دلیل ارزآوری بالا، اشتغال‌زایی و زودبازده بودن این محصول مورد توجه ساکنین و بهره برداران منطقه قرار گرفته و منبع درآمد مناسبی برای آنان فراهم کرده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیشابور گفت: این محصول سالانه حدود چهارهزار نفرروز اشتغالزایی و ارزش ناخالص ریالی حدود ۴۰۰ میلیارد ریال ایجاد می‌کند.
وی، خام فروشی و قاچاق این محصول باارزش را یکی از مشکلات اساسی در زمینه بهره‌برداری این گیاه پرخاصیت و گران‌قیمت دانست و افزود: کشور‌هایی مانند افغانستان و هندوستان که آنغوزه ایران به آن‌ها صادر می‌شود، با اندکی فراوری، ارزش افزوده‌ای چند ده برابری عایدشان می‌شود.
سهرابی تصریح کرد: در بیش از ۱۰۰ مرتع از ۱۵۰ سامانه مرتعی شهرستان نیشابور، قابلیت اجرای طرح‌های بهره‌برداری وجود دارد که پتانسیل بالایی برای توسعه اقتصادی و بهبود معیشت جوامع محلی و روستایی دارد که باعث حفظ و احیای سرمایه طبیعی شهرستان یعنی مراتع می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.