×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای حوزه طب سنتی در دولت یازدهم اعلام شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، ایجاد هشت دانشکده طب سنتی، ۱۷ رشته گروه طب سنتی، هشت رشته گروه داروسازی سنتی و هشت رشته گروه تاریخ پزشکی در کشور، تصویب ایجاد ۲۰ سلامتکده طب سنتی در کشور و تعیین تعرفه خدمات طب ایرانی و چاپ در کتاب تعرفه خدمات سلامت از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه طب سنتی است.

از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه طب سنتی، آغاز برنامه ورود خدمات طب سنتی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی در حوزه تحت نظارت ۹ دانشگاه علوم پزشکی به عنوان پایلوت، ایجاد ارتباط علمی و تجاری با مراکز طب سنتی چین، کره جنوبی، اسپانیا، اتریش، امارات و ترکیه است.

تدوین کوریکولوم رشته‌های ماساژ و مراقبت‌های بالینی و فراورده‌های طبیعی، برگزاری برنامه‌های آموزش مداوم طب ایرانی برای جامعه پزشکی و عموم مردم در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و ستاد مرکزی وزارت بهداشت و تدوین پیش‌نویس طرح توسعه بیمارستانی خدمات طب سنتی و مکمل در برنامه ششم توسعه نیز از جمله اقدامات و دستاوردهای این حوزه است.

بر اساس این گزارش از اقدامات دیگر در این حوزه می‌توان به تصویب دو واحد درسی آموزش “اصول و مبانی طب سنتی ایرانی” در برنامه آموزشی رشته‌های گروه پزشکی اشاره کرد.

انجام امور زیربنایی ساخت ۲۰ سلامتکده طب سنتی، با معماری ایرانی اسلامی در ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور، بسترسازی ورود خدمات ارتقای سلامت با آموزه های طب ایرانی و درمان‌های طب سنتی در خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی و  بسترسازی افزودن داروهای گیاهی به فهرست دارویی مراکز بهداشتی درمانی کشور به انضمام بسته آموزشی برای آموزش پزشکان عمومی و خانواده ها نیز از اقدامات این حوزه است.

بنابر اعلام وب‌دا، تدوین نظام‌نامه بهره‌مندی از تجارب خبرگان و مجربین طب سنتی غیر پزشک،   تعیین تعرفه خدمات طب ایرانی و درج در کتاب ارزش نسبی خدمات، تدوین استاندارد ویزیت و ۱۱ خدمت طب سنتی و طب سوزنی و تصویب رشته طب سنتی ایرانی مقطع دکترای تخصصی (PhD) در ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور  از دیگر اقدامات و دستاوردهای حوزه طب سنتی است.

از دیگر دستاوردهای این حوزه می‌توان به ایجاد هشت دانشکده مصوب طب سنتی در کشور، تصویب رشته داروسازی سنتی مقطع دکترای تخصصی (PhD) در هشت دانشگاه علوم پزشکی کشور و  افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش دانشجو در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ نیز اشاره کرد.

همچنین بسته‌های آموزشی حفظ تندرستی و اصلاح سبک زندگی از دیدگاه طب ایرانی برای پزشکان خانواده و پزشکان عمومی کشور و همچنین اقشار مختلف جامعه و  نیز دارونامه گیاهی و سنتی ویژه بهورزان نیز تدوین شده است.

بر اساس این گزارش، برگزاری سمپوزیوم‌های طب سنتی ایران با کشورهای اسپانیا و اتریش، راه‌اندازی مراکز ارائه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و گیاهان دارویی و فراهمی خدمات طب مکمل در چهار مرکز دانشگاهی تهران و مشهد نیز از جمله عملکردهای این حوزه است.

همچنین تعداد مراکز تحت پوشش خدمات طب سنتی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی از ۹ مرکز به ۱۸ مرکز  افزایش یافته است و سامانه مرجع گردشگری سلامت در طب سنتی نیز طراحی و استقرار یافته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.