×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیش‌بینی تولید ۱۲۰ تن کتیرا و سقز در استان کرمانشاه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، محمدجواد ابراهیمی با بیان اینکه امسال بهره‌برداری از اکثر عرصه‌های دارای گونه‌های گون و بنه مجاز است، گفت: بهره‌برداری باید با هماهنگی و مجوز اداره کل منابع طبیعی انجام گیرد.

به گفته ابراهیمی ۳۰ کارشناس عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای نظارت بر برداشت بنه‌زارها و گون‌زارها در استان کرمانشاه مشغول به فعالیت هستند.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه توان تولیدی محصول سقز(شیره درخت بنه) و کتیرا(شیره گون) در استان کرمانشاه در سال‌هایی که برداشت مجاز است را تولید بیش از ۱۲۰ تن سقز و کتیرا اعلام کرد.

ابراهیمی در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه ۵۲۸ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار و ۵۹۵ هکتار مرتع دارد، گفت: استان کرمانشاه ۲۰۰ هزار هکتار بنه‌زار و ۱۰۰ هزار هکتار گون زار دارد.

وی با بیان اینکه سقز و کتیرا منبع درآمد تعداد زیادی از ساکنان مناطقی از استان کرمانشاه است، گفت: این صمغ‌های پرارزش از بهترین انواع صمغ‌ها هستند که از آنها فرآورده‌های متعددی بدست می‌آید که در صنایع مختلف چاپ، دارویی و… کاربرد دارند.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تنها بهره‌برداران سقز در کشور مردم اورامانات هستند، گفت: تمرکز بهره‌برداران سقز در منطقه اورامانات و در شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی است که از دیرباز به امر استحصال سقز اشتغال داشته و معمولا بصورت گروهی یا فردی اقدام به سقزچینی می‌کنند.

وی افزود: بهره‌برداری از کتیرا معمولا به صورت خانوادگی انجام می‌شود.

ابراهیمی گفت: سقز و کتیرای بدست آمده بعد از برداشت، فرآوری و با پخت در محل تولید و یا در کارگاه‌های موجود در شهرها توسط دلالان و واسطه‌ها به سایر نقاط کشور و حتی خارج از کشور صادر می‌شود.

وی افزود: بهره‌برداری از این رویشگاه‌ها که سابقه بسیار طولانی هم دارند هنوز به شکل سنتی انجام می‌شود .

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: درخت بنه درختی است که در تمام رویشگاه‌های  استان کرمانشاه دیده می‌شود، البته تراکم پوشش این گونه عمدتا در شهرستان‌های اورامانات، کرمانشاه، دالاهو، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب است.

 ابراهیمی افزود: برداشت سقز و کتیرا بستگی به شرایط اقلیمی، اکوسیستمی، بارندگیها و… دارد و لذا اغلب هر دوسال یکبار اجازه برداشت به بهره‌برداران داده می‌شود، البته گاهی این فاصله زمانی طولانی‌تر هم می‌شود.

ابراهیمی در ادامه توسعه کشت پایدار گونه‌های گون و بنه را از اولویت‌های اداره کل دانست و افزود: به این منظور از متقاضیان با دادن زمین و درختان و تسهیلات حمایت می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.