×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معرفی روش استخراج با حلال شتاب یافته (ASE)

استخراج با حلال شتاب یافته (Accelerated Solvent Extraction = ASE)

.

روش استخراج با حلال شتاب یافته نوعی فرآیند استخراج جامد- مایع است که در دماهای بالا (معمولا بین ۵۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد) و فشارهای حدود ۱۰ تا ۱۵ مگاپاسکال انجام می گیرد. بنابراین، روش ASE نوعی روش استخراج با حلال تحت فشار بوده و مشابه SFE (استخراج با حلال فوق بحرانی) می باشد. علت انجام عملیات تحت فشار، حفظ حالت حلال در فاز مایع در دماهای بالا است اما باید توجه داشت که حلال در طی ASE هنوز در وضعیتی پایین تر از نقطه بحرانی قرار دارد (برخلاف SFE). دمای بالا باعث تسریع فرآیند استخراج شده و فشار بالا نیز منجر به پرشدن سریعتر محفظه استخراج و نفوذ بیشتر حلال به داخل بافت نمونه می گردد.

اگرچه معمولا در ASE از حلال های آلی استفاده می شود، اما آب داغ تحت فشار یا آب فوق بحرانی نیز قابل استفاده است. مهمترین مزیت سامانه ASE، کاربرد حلال های غیر سمی مانند آب و دی اکسید کربن است که هم از نظر اقتصادی و هم زیست محیطی بسیار حایز اهمیت می باشد. برای استخراج ترکیبات قطبی، روش ASE موثرتر و بهتر از روش SFE است. همچنین در مقایسه با روش سنتی سوکسله، در روش ASE نیاز به مصرف حلال بسیار کمتر بوده و زمان استخراج نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

معمولا از روش ASE برای استخراج ترکیبات مقاوم در دماهای بالا مانند آلاینده های زیست محیطی استفاده می شود. در زمینه استخراج ترکیبات موثره گیاهی، هنوز در مراحل اولیه می باشد.

منبع: نجفی، فرزاد. عبادی، محمدتقی. عباسیان، جلال. ۱۳۹۰. فرایندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی و معطر. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران. ۳۸۰ صفحه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.