×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زردچوبه ادویه ای پرخاصیت

زردچوبه در هندوستان و چین و نقاط حاره زمین می‌روید. از کنار برگهای غلاف در قاعده ساقه ، شاخه‌های کوچک و استوانه‌ای شکل ضخیمی خارج می‌شود که به صورت مورب در زمین فرو رفته و هر یک ایجاد ریشه می‌کنند و مرتبا پایه‌های جدیدی بوجود می‌آورند.

قسمت مورد استفاده این گیاه ، ساقه زیرزمینی آن است که پس از خارج کردن از زمین تمیز کرده و ریشه‌های آنرا جدا می‌کنند و در آب جوش قرار می‌دهند و پس از تمیز کردن به مدت چند روز آنرا خشک می‌کنند. زردچوبه رنگ زرد یا خاکستری مایل به قهوه‌ای دارد بوی آن معطر و طعم آن تلخ است.

زردچوبه

زردچوبه Curcuma longa

دکتر محمد فصیحی دستجردی مدرس دانشگاه درباره خواص زردچوبه می گوید که زردچوبه به هضم غذا و حذف چربی‌های مضر کمک می‌کند و این گیاه درمان مناسبی برای کبد چرب، زخم‌های گوارشی، بواسیر، خونریزی‌های گوارشی و سرطان کولون است و حتی باعث چربی سوزی و لاغری می‌شود.

دستجردی توضیح می دهد که برای درمان کبد چرب باید زرد چوبه را داخل کپسول کرده و بعد از غذا میل یا آن را با عسل مخلوط و هر روز مقداری مصرف کنند اما در افراد گرم مزاج مصرف زرد چوبه به این شکل می‌تواند باعث رفلاکس و کهیر شود، با این حال هرگز توصیه نمی‌کنیم این افراد مصرف این ادویه را کنار بگذارند بلکه می‌توانند از آن به میزان کمتر در غذها استفاده کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به افزایش پیری جمعیت در کشور ما و شیوع بالای آلزایمر توصیه می کند با مصرف گرمی‌هایی مثل زردچوبه می‌توان برای درمان یا کاهش روند پیشرفت بیماری آلزایمرگام مثبتی برداشت. زردچوبه ویتامین‌هایی دارد که به تقویت حافظه کمک می‌کند و مصرف آن در کنار عسل چون مزاج گرم و تر دارد بسیار کمک‌کننده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.