×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
موفقیتی دیگر توسط پژوهشگران ایرانی در زمینه صنایع غذایی

 پایگاه اطلاعاتی Elsevier مقاله منتشر شده توسط محققان ایرانی را جزء لیست پر خواننده ترین مقالات نشریه Food and Bioproducts Processing اعلام کرد.

 این مقاله با عنوان “Extraction of essential oils from Mentha piperita using advanced techniques: Microwave versus ohmic assisted hydrodistillation.”  که توسط دکتر محسن گواهیان، دکتر عسگر فرحناکی، دکتر رضا فرهوش، دکتر کتایون جاویدنیا و دکتر فخری شهیدی به صورت مشترک توسط گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شده است، بیانگر دستاوردهای این گروه تحقیقاتی در رابطه با معرفی و مقایسه دو روش نوین استخراج (استفاده از حرارت دهی مقاومتی و امواج مایکروویو) جهت استخراج اسانس از گیاه نعناع فلفلی می باشد. این بررسی برای اولین بار در دنیا انجام شده و هر دو روش به عنوان جایگزینی برای روش های سنتی توسط این گروه تحقیقاتی مطرح شده است.

دکتر گواهیان بیان داشت: در این پژوهش که در بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز و دانشگاه فردوسی مشهد به انجام رسیده است، از قابلیت تکنولوژی حرارت دهی مقاومتی و همچنین روش مایکروویو جهت استخراج اسانس از گیاه نعناع  استفاده شد و نتایج حاصله با روش مرسوم اسانس گیری به روش تقطیر با آب مقایسه گردید. سرعت و کنتیک جداسازی اسانس، ترکیب شیمیایی و خصوصیات فیزیکی اسانس های حاصله و مکانیسم استخراج از جمله  پارامترهایی بررسی شده در این مطالعه می باشد. نتایج حاصله می تواند مقدمه ای بر تجاری سازی این دو روش نوین باشد.

لازم به ذکر است مقاله ای دیگر از این گروه تحقیقاتی با عنوان Comparison of ohmic-assisted hydrodistillation with traditional hydrodistillation for the extraction of essential oils from Thymus vulgaris L نیز در سال ۲۰۱۲ از سوی همین پایگاه در لیست پرخواننده ترین مقالات قرار گرفته بود. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.