×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا یزدی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه داروهای گیاهی که بیماران قلبی و عروقی مصرف می کنند، باید کنترل شده باشد، افزود: به عنوان مثال مصرف شیرین بیان افزایش فشار خون را به همراه دارد.

وی یادآوری کرد: تداخل شیرین بیان با داروی دی گوکسین (Digoxin) که در درمان نارسایی احتقانی قلب و برای پیشگیری و درمان آریتمی قلبی مصرف می شود، می تواند با توجه به مکانیزم اثری که دارد، خطرناک و حتی کشنده باشد.

یزدی نژاد تصریح کرد: حتی مقادیر اندک مصرف شیرین بیان در صورت تداخل با دی گوکسین (Digoxin) می تواند موجب ایست قلبی گردد.

این استادیار دانشکده داروسازی استان زنجان، ادامه داد: چای ترش نیز که عمدتا برای سرماخوردگی به کار می رود خاصیت کاهنده فشار خون دارد.

وی بیان کرد: فردی که فشار خون دارد و یا داروهای کاهنده فشار خون را مصرف می کند، در صورت استفاده همزمان از چای ترش دچار عوارضی نظیر افت شدید فشار خون، سرگیجه و سردرد می شود.

یزدی نژاد افزود: گریب فروت که یک میوه خوراکی و فصلی به شمار می رود مشابه چای ترش می تواند باعث تداخل با داروهای کاهنده فشارخون و افت شدید فشار خون گردد.

وی، با بیان اینکه یکی از گیاهان مورد استفاده در زمینه بیماری های فشارخون و دیابت برگ زیتون است، تصریح کرد: از خصوصیات بارز جوشانده این داروی گیاهی کاهش فشار و قند خون است.

مدیر گروه گیاهان دارویی دانشکده داروسازی استان زنجان ادامه داد: در صورت مصرف همزمان جوشانده برگ زیتون با داروهای کاهنده فشار خون علاوه بر عوارض ذکر شده نظیر افت شدید فشارخون و سرگیجه موجب عوارض کاهش قند خون نظیر لرزش دست، اضطراب و در صورت افت شدید قند خون و بروز کما و حتی بیهوشی فرد نیز می گردد.

وی ابراز کرد: بسیاری از مردم تصور می کنند، مصرف گیاهان دارویی عوارض ندارد و با مصرف آنها در صورت مواجهه با علایم و عوارض خاص، آن را به مسائل دیگری ارتباط می دهند.

یزدی نژاد افزود: این در حالی است که اغلب مردم به گیاهان دارویی با دید مثبتی نگاه می کنند و به طور معمول با مشاهده علایم ذکر شده آن را با گیاهان دارویی مرتبط نمی دانند و پیگر پیامد این عوارض و تداخلات نیز نیستند.

وی خاطرنشان کرد: آشنایی و آگاهی افراد در این خصوص می تواند به اعلام گزارش موارد پیش آمده و ثبت در اطلاعاتی دارویی و اطلاع رسانی به عموم منجر شود که این مهم کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.