×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ضرورت معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هزینه حاصله از معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان باید در جهت رشد علمی این شرکت ها صرف شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در هفتاد و پنجمین جلسه ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، پیشنهاد داد تا برای معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان شرایط ویژه در نظر گرفته شود.

وی در این باره ابراز کرد: برای رشد و تعالی شرکت‌های دانش بنیان، مزایایی در قانون در نظر گرفته شده است. از جمله برخی معافیت‌های مالیاتی که با پیگیری‌های مستمر و جدی این کار عملی شده است.

عصاره ادامه داد: این اقدام سختی بود، اما نهایتاً با پیگیری‌هایی که گروه‌های کارشناسی انجام دادند و نامه ای که معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری به وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی ایران نوشتند، اسامی ۴۰ شرکت معرفی شد. در این نامه اشاره شد که اطلاعات مورد تأیید شرکت‌ها جهت استفاده از معافیت مالیاتی در سال‌های آتی به صورت سالیانه تکمیل و بررسی خواهد شد.

وی با بیان این که ممکن است شرکت ها همیشه دانش بنیان باقی نمانند توضیح داد: ممکن است این تصور برای شرکت ها ایجاد شود که ما گواهی دانش بنیانی را گرفتیم، تابلو جدیدی به عنوان دانش بنیان داریم بنابراین می توانیم از مزایای آن همواره بهره مند شویم. اما دانش بنیان بودن باید همیشه با عملکرد آن شرکت، پیوسته و پایدار ادامه پیدا کند. به همین دلیل اگر قرار است این شرکت ها، امتیازات قانونی را دریافت کنند، هرسال پایش و بر اساس شاخصه‌های قانون کنترل شوند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری با تاکید بر این موضوع که باید در حوزه معافیت مالیاتی شرکت های دانش بنیان برنامه ویژه ای داشته باشیم گفت: این سوال مطرح است که اگر این معافیت را اعمال کنیم چه چیزی عاید کشور می‌شود؟ باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این معافیت مالیاتی برای بقا و استمرار دانش بنیان شدن این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: برای پایش شرکت های دانش بنیان قرار است موافقتنامه ای با شرکت ها تنظیم شود که براساس آن، شرکت‌ها می‌توانند یک یا چند بند پیشنهادی این موافقتنامه را قبول کنند و بر اساس مدارک آن‌ها را پایش کنیم.

عصاره درباره بندهای پیشنهادی این قرارداد توضیح داد: انجام تحقیقات بنیادین و کاربردی، تولید محصول جدید مبتنی بر تحقیق و توسعه، بهبود و ارتقا کیفی یا بهبود فرآیند تولید محصولات دانش بنیان، خرید تجهیزات آزمایشگاهی، آموزش‌ها و توانمندی‌های نیروی انسانی شاغل در قسمت تحقیق و توسعه محصولات دانش بنیان، توسعه صادرات که بتوانند در عرصه‌های بین‌المللی شرکت کنند، استاندارد بین‌المللی بگیرند و تجهیزات مورد نیاز برای دستیابی به یک فناوری جدید وارد کنند.

عصاره همچنین اظهار کرد: این قرارداد با همه شرکت‌ها منعقد و سهم مالی مشخص می‌شود و طبق زمان بندی مشخص این معافیت باید در این زمینه‌ها خرج شود. اگر شرکت ها با مفاد آن موافقت نکردند یا به آن عمل نکردند حتماً در سال آینده برای تایید مجدد دانش بنیان بودن آن شرکت ها، تجدیدنظر صورت می گیرد. این مسیری است که باعث شود همیشه رو به جلو حرکت کنیم و خدای ناکرده امتیازی از مردم حذف نشود تا به گروه خاص و بی خاصیت ارائه شود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ادامه این جلسه به برگزاری جشنواره گیاهان دارویی در مهرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: مسوولان ارگان های مختلف کشور در این جشنواره حضور یافته اند بنابراین باید به دیدگاهی مشترک در کل بخش ها دست یابیم تا اهمیت گیاهان دارویی در همه سطوح و لایه‌ها ظهور پیدا کند.
وی همچنین توضیح داد: زمانی که معاون اول محترم رییس جمهوری با حضور در این جشنواره فرمودند که ما باید حوزه گیاهان دارویی را در برنامه ششم توسعه پررنگ ببینیم، نشان دهنده آن است که باید برای این حوزه ساز و کار و مکانیزمی طراحی کنیم. بر همین اساس گروهی از کارشناسان احکام برنامه پنجم توسعه در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی تمدید کرده و متناسب با سند راهبردی احکام جدیدی در برنامه ششم تعیین و پیشنهاد شود تا چند حکم مناسب طراحی کنیم.

در ادامه این جلسه سایر اعضا درباره موضوعات مطرح شده درباره معافیت مالی شرکت های دانش بنیان به اظهار نظر و ارائه پیشنهاد پرداختند.

همچنین مهندس علی ابراهیمی ورکیانی، دبیر اجرایی دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی به ارائه گزارشی از نمایشگاه گیاهان دارویی برگزار شده در سال ۹۳ پرداخت. ارائه گزارش جهاد کشاورزی بر اساس سند مصوب شورا نیز در ادامه این جلسه صورت گرفت و بر اساس سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی بررسی شد.
براساس این گزارش، در این جلسه حکم عضویت دکتر محمدحسن عصاره در شورای سیاست‌گذاری طب سنتی از سوی وزیر بهداشت، توسط دکتر محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت، به وی اهدا شد.

هفتاد و پنجمین جلسه ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، با حضور دکتر محمدحسن عصاره (دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی)، دکتر غلامرضا امین (استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر محسن بیگدلی (صاحب نظر و متخصص در شیمی گیاهی [مدعو])، دکتر امیرحسین جمشیدی (دبیر شورا بررسی و تدوین داروهای طبیعی ایران)، دکتر زهرا حیدری داویجانی (مدیرعامل جامعه گیاه درمانی ایران)، دکتر طاهره حسنلو (عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی)، دکتر محمود خدادوست (معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، دکتر حسن خوش قلب (نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، دکتر محمدباقر رضایی (رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران)، دکتر فاطمه سفیدکن (معاونت خدمات پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور)، دکتر پیمان صالحی (دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی)، دکتر فضل الله صفی خانی (عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور)، دکتر فریبرز غیبی (مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور)، دکتر محمدحسین لباسچی (رئیس بخش تحقیقات گیاهان دارویی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور [مدعو])، دکتر ابوالقاسم متین (صاحب نظر و مشاور علمی در بخش خصوصی)، دکتر سید مجید معنوی (معاون فناوری‌های زیستی مرکز همکاری‌های ریاست جمهوری)، دکتر محسن ناصری (ریاست مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه شاهد)، دکتر فرزاد نجفی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی [مدعو])، دکتر حسنعلی نقدی بادی (نماینده جهاد دانشگاهی)، دکتر مجید ولدان (مدیرکلی دفتر تجاری سازی و انتقال فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی)، مهندس علی ابراهیمی ورکیانی، دبیر ستاد اجرایی دومین جشنواره ونمایشگاه ملی گیاهان دارویی برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.