×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گیاهان دارویی برداشت از طبیعت یا تولید در مزرعه؟

ثعلب Orchis maculata

ثعلب Orchis maculata

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نیکخواه بهرامی، افزود: توجه و رویکرد جوامع باعث گردیده است که علاوه بر مصرف عمومی این گیاهان، عرضه و فروش آن در داخل و خارج کشور هم بسیار جدی مطرح شود؛ اما متاسفانه این رویکرد و توجه، مشکلاتی را برای رویشگاه‌های طبیعی این گیاهان به عنوان ذخایر ژنتیکی کشور بوجود آورده است.

نیکخواه بهرامی خاطرنشان کرد: صرف نظر از اشخاص حقیقی و حقوقی که مبادرت به تولید و فرآوری این گیاهان می‌نمایند و موفقیت‌های خوبی هم داشته‌اند، عده زیادی نیز از روی ناآگاهی و بی‌توجهی و یا اهداف سودجویانه به طبیعت هجوم برده و با برداشت‌های غیراصولی و بی‌رویه مفرط خویش، مسائل ناگواری را برای طبیعت و رویشگاه طبیعی این گیاهان بوجود آورده و تنوع زیستی کشور را با خط نابودی مواجه می‌سازند.

وی در این خصوص به گونه‌هایی مثل ثعلب که روزگاری در چمنزارهای کشور به ویژه چمنزارهای اطراف اردبیل به وفور یافت می‌شد و حتی از استان‌های دیگر نیز برای جمع‌آوری آن و اطراف اردبیل می‌آمدند اشاره کرد و افزود: پس از گذشت سالیان نه چندان طولانی، اینک ثعلب به گونه‌ای نادر در رویشگاه‌های استان تبدیل شده و این زنگ خطر برای تمامی گونه‌های با ارزش دارویی کشور در حال نواختن است.

وی با اشاره به گونه دارویی شیرین بیان نیز، اضافه کرد: به علت شدت برداشت و روش‌های غلط شخم اراضی، این گونه نیز در معرض خطر بوده و اراضی دیم استان نیز به همین دلیل دستخوش تخریب شده است.

وی یادآوری کرد: این درحالیست که استان اردبیل دارای پتانسیل‌های بالایی برای کاشت و تولید انبوه گیاهان دارویی است که با الهام از گونه‌های موجود در تیپ‌های گیاهی رویشگاه‌های مختلف استان می‌توانیم نسبت به تولید و فرآوری این گیاهان اقدام و از مزیت‌های تولید، بجای برداشت از طبیعت استفاده کنیم.

نیکخواه بهرامی گفت: وجود گونه‌های گیاه دارویی مشابه هم در رویشگاه‌ها باعث می‌شود که افراد ناآگاه از گونه‌های بدل و مشابه گونه اصلی برداشت نموده و جان افراد جامعه را به خطر بیاندازند.

وی درپایان اضافه کرد: در نهایت پیشنهاد می‌گردد که دست اندرکاران تولید گیاهان دارویی دست به دست هم داده و در مزارع مناسب محصولات یکدست و با کیفیت بالاتری تولید نمایند تا علاوه بر بهره‌مندی از بهره‌وری بالای تولید این گیاهان و حفظ سلامت، رویشگاههای طبیعی این گونه‌ها را از خط تخریب و نابودی نجات دهیم.

  1. محمد رومی

    باسلام
    پیشنهاد بنده اینست که باتشکیل یک شرکت تعاونی و جمع آوری محصولات تمامی عزیزان تولید کننده و علاقه مند بزرکترین شرکت تهیه و تولید محصولات دارویی کشور را احداث کرد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.