×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تنها ۱۰۰ قلم از هفت هزار گونه گیاه دارویی ایران بهره برداری می شود

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: متاسفانه شناخت ما از این گونه های گیاهی دارویی بسیار اندک است زیرا حداکثر ۲۰۰ تا ۳۰۰ گونه آن تاکنون شناسایی شده اما آنچه که بهره برداری می شود فقط ۱۰۰ گونه است.

وی گفت: در بحث شناسایی و بهره برداری از ظرفیتهای عرصه های طبیعی خود بسیار عقب هستیم در حالی که در بسیاری از مناطق کشور مردم ما در کنار گنج ساکن هستند اما در فقر زندگی می کنند.

او ادامه داد: این در حالی است که این گونه ها بسیار ارزشمند هستند و ضمن مصرف آب اندک و هزینه کم، ارزش افزوده زیادی دارند.

جلالی اظهارداشت: ایران دارای ظرفیتهای بسیار بالایی است چنانکه از ۱۳ اقلیم موجود در دنیا ۱۱ اقلیم را به جز قطبی و استوایی دارا می باشد.

وی افزود: این خود از جمله نقاط قوت کشور ما به شمار می رود و با این شرایط آب و هوایی در بحث گیاهان دارویی در دنیا جزو کشورهای نخست با غنای بسیار و تنوع بالا می باشیم.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: باید به خوبی بر مبنای اصول و برنامه حساب شده، این منابع را حفظ کرده، توسعه داده و بهره برداری کنیم.

او بیان کرد: اگر این محور را به خوبی شناخته و با یک مدیریت علمی و صحیح کار را پیش برده و توسعه دهیم درآمد ارزی بسیار خوبی نصیب کشور می شود.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری همچنین در پاسخ به پرسشی با اشاره به اجرای طرحهای آبخیزداری در وسعت ۲۵ میلیون هکتار از عرصه های کشور گفت: امروز بخشی از این طرحها به دلیل عدم پیگیری و بازنگری از بین رفته لذا باید دائم بازنگری و ترمیم شوند.

وی با تاکید بر اینکه این طرحها نباید به حال خود رها شوند افزود: کاری که در این حوزه انجام شده جامع نبوده در حالی که باید همه جوانب آن دیده می شد.

جلالی گفت: تهیه برنامه جامعی در جهت بازنگری در طرحهای آبخیزداری که تاکنون انجام شده ضروری است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.