×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نگاهی کوتاه به وضعیت تولید و فرآوری گیاهان دارویی در کشور مالزی

مالزی یکی از توسعه یافته‌ترین کشورهای آسیای جنوب شرقی است که در نزدیکی خط استوا واقع شده است به همین دلیل آب و هوای استوایی بر آن حاکم است و پوشیده از جنگل‌های انبوه است بطوریکه حدود ۶۰ درصد آن را پوشش جنگلی پوشانده است. این کشور با دارا بودن بیش از ۱۴۰۰۰ گونه گیاهی، در میان ۱۲ کشور برتر دنیا از لحاظ غنی بودن گونه های گیاهی است. حدود ۱۲۰۰ گونه گیاه دارویی در این کشور شناسایی شده است ولی در حال حاضر تنها ۲۰۰ گونه جهت ساخت داروهای گیاهی بکار می روند. بسیاری از گیاهان دارویی از منابع طبیعی و جنگل ها جمع آوری می شوند و تعدادی کمی از آنها به صورت تجاری کشت می شوند که می توان به فلفل سیاه، زردچوبه، زنجبیل، دارچین و علف لیمو اشاره نمود. دولت مالزی اجازه کاربرد و توسعه طب های سنتی (طب آیورودا، سیدها، چینی و مالایی) را در نظام سلامت خود داده است و در سال ۲۰۰۳ میلادی در حدود ۱۲۰۰ داروی سنتی در نظام دارویی این کشور ثبت گردیده و داروهای گیاهی در داروخانه ها بدون هیچ محدودیتی به فروش می رسند.

مالزی با حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از توسعه یافته‌ترین کشورهای آسیای جنوب شرقی است که از دو بخش مالزی غربی (شبه‌جزیره مالی) و مالزی شرقی (بورنئوی مالزی) تشکیل شده و دریای جنوبی چین این دو را از هم جدا می‌کند. مالزی در نزدیکی خط استوا واقع شده است به همین دلیل آب و هوای استوایی بر آن حاکم است و پوشیده از جنگل‌های انبوه است بطوریکه حدود ۶۰ درصد آن را پوشش جنگلی پوشانده است. این کشور با دارا بودن بیش از ۱۴۰۰۰ گونه گیاهی، در میان ۱۲ کشور برتر دنیا از لحاظ غنی بودن گونه های گیاهی است. حدود ۱۲۰۰ گونه گیاه دارویی در این کشور شناسایی شده است ولی در حال حاضر تنها ۲۰۰ گونه جهت ساخت داروهای گیاهی بکار می روند. بسیاری از گیاهان دارویی از منابع طبیعی و جنگل ها جمع آوری می شوند و تعدادی کمی از آنها به صورت تجاری کشت می شوند که می توان به فلفل سیاه، زردچوبه، زنجبیل، دارچین و علف لیمو اشاره نمود.

دولت مالزی اجازه کاربرد و توسعه طب های سنتی (طب آیورودا، سیدها، چینی و مالایی) را در نظام سلامت خود داده است و در سال ۲۰۰۳ میلادی در حدود ۱۲۰۰ داروی سنتی در نظام دارویی این کشور ثبت گردیده و داروهای گیاهی در داروخانه ها بدون هیچ محدودیتی به فروش می رسند. در مالزی بیماری های مختلفی از جمله اسهال، مشکلات پوستی، سر درد، تب، سرفه و … با داروهای گیاهی درمان می شوند. موسسات و دانشگاه های زیادی در مالزی بر روی گیاهان دارویی تحقیق می کنند. بسیاری از فعالیت های پژوهشی جهت کشف ترکیبات فعال زیستی و مباحث داروشناختی انجام می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.