×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرصت‌های پیش روی طب سنتی ایران در پی مصوبه یونسکو

کرسی تاریخ طب سنتی ایران در یونسکو

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دکتر محمدرضا شمس اردکانی، دبیر گروه حکمت، طب ایرانی و طب اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تصویب تأسیس کرسی تاریخ طب سنتی ایران توسط یونسکو در ایران، اظهار کرد: این یک دستاورد بسیار بزرگ از نظر فرهنگی، تمدنی و علمی بوده که با پیگیری‌های دفتر یونسکو در تهران و گروه حکمت، طب ایرانی و طب اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی و ریاست آن انجام شده است.
وی بیان کرد: پیش از این کار، وزرات بهداشت طی سال‌های اخیر با تأسیس دانشکده‌های طب سنتی در سراسر کشور مقدمات آن را فراهم کرده و یونسکو را مجاب کرد تا این مؤلفه ارزشمند و فاخر ایران را به کرسی طب سنتی در ایران برپا کند.
شمس اردکانی عنوان کرد: یونسکو این مصوبه را با بزرگداشت یک هزار و ۷۵۰ سالگی تأسیس دانشگاه جندی شاپور در ایران که اولین و قدیمی‌ترین دانشگاه بین‌المللی جهان است، همزمان کرد. این دانشگاه با دانشجو‌هایی که پرورش داده و کتاب‌هایی که در آن نگاشته شد نشان از قوام، قدرت و قدمت یک ملت به نام ایران است.
رئیس پیشین دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این مصوبه و تأسیس این کرسی می‌تواند، در حوزه علم و فناوری و تعاملات بین‌المللی در حوزه سلامت و پیشرفت‌های آن، سلامت علمی و سلامت جامعه ایران که جزو چشم انداز‌های کشور است مفید باشد.
وی بیان کرد: این فرصت بسیار خوبی برای دانشمندان ایران فراهم می‌کند تا به وسیله تعامل با سایر دانشمندان جهان در ایران و سایر کشور‌های جهان که به این طب علاقه‌مند هستند بتوانند ظرفیت‌های اعتلای فرهنگی – تمدنی و علمی ایران را گسترش دهند.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی یادآور شد: وجود کرسی یونسکو در ایران یک وجه بین‌المللی نیز دارد؛ یونسکو یک سازمان پذیرفته شده توسط کشور‌ها است که می‌تواند به اعتلای طب ایرانی کمک وافری کرده و یک جای مستندی برای تعاملات آینده باشد و با ایجاد و ترویج یک نظام یکپارچه در زمینه تحقیقات، آموزش، اطلاعات، مستندات طب سنتی را از طریق همکاری‌های آموزشی و تحقیقاتی فرهنگستان علوم پزشکی با دیگر مؤسسات جمهوری اسلامی ایران، آسیا- اقیانوسیه، اروپا و دیگر مناطق جهان نشر دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.