×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ساخت دهان شویه با گیاه آلوئه ورا برای نخستین بار در دنیا

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، آلوئه ورا یک گیاه بادوام با گل‌های زرد رنگ می‌باشد که به گیاه جاودانگی یا گیاه ملکه نیز معروف است، آلوئه ورا در تولید مواد آرایشی و دارویی نیز گیاهی پرکاربرد محسوب می‌شود.

جواد مهرانی پژوهشگر و متخصص جراحی لثه و ایمپلنت گفت: بحث استفاده از دارو‌های گیاهی، چون آلوئه ورا هم اکنون در دنیا بسیار رو به افزایش است به طوری که کشور‌هایی مثل چین، هندوستان، کره و اندونزی مصرف کنندگان عمده گیاهان دارویی از جمله آلوئه ورا هستند.

اهمیت اقتصادی و اثرات شگرف دارویی گیاه آلوئه ورا موجب شد تا محققان دانشگاهی مازندران این بار به ساخت ترکیبی برای مصارف دندان پزشکی از این گیاه روی آورند.

پوریا گیل دانشیار نانو پایو تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در این باره گفت: خوشبختانه یکی از ویژگی‌های مهم بافت پارانشیمی گیاه آلوئه ورا این است که از الیافت سلولوزی ساخته شده است که این الیاف سلولوزی در حوزه فناوری نانو جزو الیاف نانویی یا نانو ساختار یک بعدی محسوب می‌شود.

پژوهشگر و متخصص جراحی لثه و ایمپلنت نیز گفت: ساخت دهان شویه با گیاه آلوئه ورا برای اولین بار در دنیا اختراع شده و گواهی ثبت اختراع ملی آن را دریافت شده که به ثبت رسیده است.

جواد مهرانی با بیان اینکه ماده اختراع شده از گیاه آلوئه ورا به درمان عفونت‌های لثه کمک می‌کند، افزود: به اتفاق محققان آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی شمال کشور در ساری مرحل تولید این اختراع را در غالب دهان شویه انجام دادند.

دهان شویه‌ای که با استفاده از گیاه آلوئه ورا توسط محققان آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی شمال کشور ساخته شده، هر چند در ظاهر کاملا شبیه به دهان شویه‌های قبلی است، اما کاملا طبیعی و بدون مواد نگهدارنده تولید می‌شود.

پژوهشگر و متخصص جراحی لثه و ایمپلنت در این باره گفت: یکی از مشکلاتی که بیماران او پس از استفاده از دهان شویه‌های مختلف بیان می‌کردند این بود که در دهان خود یا احساس سوزش داشتند و یا معمولا زخم مخاطی برای آن‌ها ایجاد می‌شد

جواد مهرانی مشکل بودن تحمل دهان شویه برای بیماران بیشتر از ۲۰ ثانیه را از دیگر معایب دهان شویه‌های مختلف موجود در بازار اعلام کرد و افزود: این در حالی است که دهان شویه‌ای که با استفاده از آلوئه ورا ساخته شده است چنین مشکلاتی را ندارد.

حفظ مواد عالی سازنده ماده موثره آلوئه ورا در دهان شویه از مهمترین اهداف تحقیق محققان دانشگاهی مازندارن بود.

دانشیار نانو پایو تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه حفظ مواد عالی سازنده ماده موثره این ترکیب از مهمترین اهداف تحقیق آن‌ها بود، گفت: در مقایسه با راهکار‌های نانویی دیگری که برای بهینه سازی قابل پیشنهاد بود، می‌توان به اثر مواد عالی و موثره موجود در آلوئه ورا اشاره کرد که به نظر سفت‌تر بود.

پوریا گیل افزود: همچنین استفاده از گیاه آلوئه ورا از لحاظ هزینه تمام شده هم هزینه کم تری داشت.وی گفت: ساخت ترکیبات دیگری مانند خمیردندان یا پماد‌های درمان التهابات مخاطی دهان از دیگر تولیدات پیش روی این ترکیب گیاهی است.دهان شویه نانو آلوئه ورایی تولید شده در آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی شمال کشور هم اکنون در حال گذران مرحل داوری برای ثبت بین المللی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.